Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Łukasz
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 309
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:46
Otrzymał podziękowań: 23 razy
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#91

Post autor: Łukasz »

LukaszB pisze:
ziolek pisze:W Pile przedłużenie stanowisk osiągnięto poprzez przedłużenie ich do dobudowanego budynku bocznego. Widać to dobrze na tych fotografiach:
http://www.parowozownia.ovh.org/polish/panorama.html

Można Wam mieszkańcom Tczewa tylko pozazdrościć. Eksponaty niemal na miejscu. Budynek w dobrym stanie. :) Nic, tylko to wykorzystać. :)
Miejsce jest, potencjał jest ale woli władz nie ma :(

co się dziwisz? jak Pobłocki wszystko by najlepiej sprzedał i zbudował domki lub bloki. :pala


bw insterburg
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 12
Rejestracja: 7 cze 2012, o 16:21
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#92

Post autor: bw insterburg »

В теме viewtopic.php?f=24&t=2416&start=30 я уже задавал вопрос о том, кто сейчас отвечает за будущее циркульного депо. Но ответа не получил - может, подскажет кто-либо здесь? Кому письмо адресовать с предложением сотрудничества?

Tłum. B.G.:
W temacie viewtopic.php?f=24&t=2416&start=30 zadałem już pytanie, kto obecnie odpowiada za przyszłość "okrąglaka". Ale nie otrzymałem odpowiedzi - może tu ktoś odpowie? Do kogo adresować pismo z ofertą współpracy?


ziolek
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 26
Rejestracja: 20 mar 2012, o 19:51
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#93

Post autor: ziolek »

Niedawno dowiedziałem się, że pewien holenderski modelarz ukończył to oto dzieło:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2 ... #msg726849

Czy uważacie Państwo, że wartoby go zaprosić do Tczewa i taką makietę wystawić?

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7753
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 439 razy
Otrzymał podziękowań: 403 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#94

Post autor: LukaszB »

Może nadchodzi odpowiedni czas na realizację pomysłu? http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci ... 81012.html
Załączniki
DSC_0327.jpg
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7753
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 439 razy
Otrzymał podziękowań: 403 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#95

Post autor: LukaszB »

Złożyliśmy jako RIOT wniosek do Senackiej komisji Infrastruktury w sprawie utworzenia w Tczewie Narodowego Muzeum Kolejnictwa. Nasza argumentacja opiera się na historii i potencjale obszaru przy ul. Warsztatowej, korzystaliśmy z opracowań UM i PTMKŻ:
"Ze względu na ścisłe związki z koleją Tczew był nazywany Miastem Kolejarzy. Od roku 1852 stanowił ważny punkt na trasie Kolei Wschodniej łączącej Berlin z Królewcem, na której potrzeby zbudowano w 1857 r. wspaniały most przez Wisłę. Od 1896 przez nasze miasto kursował pociąg Express Północy łączący Paryż z Petersburgiem. Po odzyskaniu niepodległości, Tczew był najważniejszą stacją na granicy Polski i Wolnego Miasta Gdańska. 1 września 1939r. o godz. 4:34 na tczewski dworzec kolejowy spadły bomby rozpoczynające II Wojnę Światową. W okresie powojennym Tczew wraz z pobliskim Zajączkowem był jednym z największych w Polsce węzłów kolejowych.
Dzięki tak bogatym tradycjom kolejarskim, miasto wzbogaciło się o wiele technicznych budynków infrastruktury kolejowej. Do naszych czasów dotrwał kompleks przy ulicy Warsztatowej składający się z zabytkowych budowli kolejowych z drugiej połowy XIX wieku. W jego skład wchodzą: jedna z sześciu istniejących w Europie parowozowni okrągłych tzw. „okrąglak”, parowozownia wachlarzowa oraz dawne pomocnicze warsztaty kolejowe. Wymienione budynki są używane do działalności gospodarczej i znajdują się w dobrym stanie technicznym. Nadają się one idealnie na potrzeby Muzeum, można w nich utworzyć ekspozycję zabytkowych parowozów, a w warsztatach uruchomić część multimedialną muzeum. Teren ten znajduje się w środku miasta, w pobliżu historycznych mostów, bulwaru nad Wisłą i jest obszarowo duży - można na nim doskonale eksponować zabytki, które będą widoczne również z okien przejeżdżających pociągów (z kierunku Bydgoszczy i Warszawy)
Tczew ma doskonałe położenie geograficzne o ogromnym potencjale turystycznym. Znajduje się na międzynarodowym szlaku łączącym Trójmiasto z Malborkiem. Tu spotykają się również ważne dla turystyki kolejowej linie: przez Starogard, Czersk, Bąk i dalej do skansenu w Kościerzynie; przez Szymankowo do Nowego Dworu Gdańskiego ze skomunikowaniem z wąskotorową Żuławską Koleją Dojazdową; przez Malbork, Elbląg historyczną i malowniczą linią nadzalewową do Braniewa. Nadają się one idealnie do wykorzystania przez pociągi retro.
Ogromnym atutem naszego miasta jest bezpośrednia bliskość lokomotywowni i wagonowni Zajączkowo Tczewskie, gdzie istnieje duży potencjał ludzki i techniczny, który może stanowić zaplecze dla Muzeum. Ważne jest również to, że pracują tam osoby, które potrafią jeszcze obsłużyć stary tabor i mogą przekazać swoją wiedzę kolejnym pokoleniom.
Warte podkreślenia jest zgodność kandydatury Tczewa z polityką zrównoważonego rozwoju. Narodowe Muzeum Kolejnictwa nie powinno powstać w wielkich aglomeracjach miejskich, a w mniejszych miejscowościach dla których będzie bodźcem do rozwoju. Polska północna jest niezwykle uboga w turystyczne atrakcje kolejowe, największe skanseny znajdują się w Wielkopolsce i na Śląsku. Obecnie remontowany jest Most Tczewski, Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej, który doskonale będzie się uzupełniał z Muzeum Kolejnictwa, tworząc kompleksową atrakcję dającą miastu indywidualny atut turystyczny."
Załączniki
19023710_1434337496686014_5308156277405112205_o.jpg
Za ten post autorLukaszB otrzymał podziękowania od:
Jadzia (14 cze 2017, o 20:47) • mirza3 (16 cze 2017, o 15:57)
Ocena: 28.57%
 
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

Autor Tematu
LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7753
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 439 razy
Otrzymał podziękowań: 403 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#96

Post autor: LukaszB »

Pomysł na razie upadł - senat odkłada pomysł na półkę ze względu na brak funduszy. Szkoda, bo eksponatów wkrótce może być naprawdę dużo... http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/ ... id,tm.html
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II

Awatar użytkownika

zielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2309
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 98 razy
Otrzymał podziękowań: 97 razy
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#97

Post autor: zielu »

Temat Muzeum Kolejnictwa w Tczewie chyba ucieka naszemu miastu... - https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 91632.html
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

Awatar użytkownika

zielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2309
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 98 razy
Otrzymał podziękowań: 97 razy
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#98

Post autor: zielu »

"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

Awatar użytkownika

zielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2309
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 98 razy
Otrzymał podziękowań: 97 razy
Kontakt:

Re: Muzeum Kolejnictwa w Tczewie

#99

Post autor: zielu »

Długo nie było żadnych wieści o Muzeum Kolejnictwa. Z odpowiedzi ministra kultury wynika, że żadne z mniejszych ośrodków kolejowych nie może liczyć na wsparcie rządowe przy realizacji projektu takiej placówki (za: "Inforail" z dn. 22 lipca br.)

Po pięciu miesiącach wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego odpowiedział na interpelację posła Tadeusza Tomaszewskiego ws. utworzenia Narodowego Muzeum Kolejnictwa w Gnieźnie. Szkoda tylko, że niewiele z niej wynika…

Napisał w niej, że Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego znane są również inne propozycje lokalizacji muzeów o profilu kolejowym. Należy tu wymienić m.in. Pyskowice, Warszawę, Jaworzynę Śląską, Gryfice, Chabówkę, Tczew, Katowice, Lublin.

Wicepremier zadeklarował, że popiera ideę utworzenia muzeum, które prezentować będzie historię kolei na ziemiach polskich, jej rozwój i znaczenie dla postępu technicznego i gospodarczego Rzeczypospolitej. Przedstawiony przez posła Tomaszewskiego projekt wydaje się być bardzo interesujący, szczególnie w wymiarze lokalnym, dlatego, w opinii wicepremiera i ministra, utworzeniem ww. muzeum powinny być zainteresowane w pierwszym rzędzie władze samorządowe.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego może wspierać finansowo różnego rodzaju działalność o profilu kulturalnym, w tym muzealną, poprzez będące w jego dyspozycji programy, np. Program Wspieranie Działań Muzealnych. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest również gotowe wesprzeć tę inicjatywę w zakresie prac nad statutem przyszłego muzeum. Po utworzeniu może ono liczyć także na merytoryczne wsparcie Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz muzeów, dla których MKiDN jest organizatorem.

Dodatkowo Gliński wskazał, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest współorganizatorem Narodowego Muzeum Techniki, które z całą pewnością uwzględni w swojej wystawie stałej aspekt dziedzictwa kolejowego w Polsce.

Reasumując. Muzeum w Gnieźnie nie będzie. A pomysł posła Tomaszewskiego wygląda na ciekawy. Jak wskazał początki kolei i pierwsze budynki (w tym pierwsza parowozownia na 4 stanowiska) powstały w Gnieźnie już w roku 1875. Wraz z dalszą rozbudową linii kolejowych parowozownia rozrastała się o kolejne budynki, a już istniejące były przebudowywane. Warto tutaj dodać, że gnieźnieńskie hale wachlarzowe rozbudowane zostały ostatecznie do 47 stanowisk, co sprawia, że jest to jeden z największych tego typu obiektów w Europie. Parowozownia po wojnie nadal była rozwijana, jednak już nie tak intensywnie. Od lat 90. następował spadek znaczenia obiektu, który powoli zaczął pustoszeć. Ostatnie naprawy w Gnieźnie wykonywane były do 2012 roku. Stacjonowały tu głównie ciężkie parowozy towarowe serii Ty42 i Ty43.

Z informacji medialnych wynika, że ścierają się dwie koncepcje. Pierwsza to koncepcja Stacji Muzeum w Warszawie, budowana praktycznie od zera, generująca olbrzymie koszty, i druga, w Gnieźnie, gdzie gotowe są już największe w Europie obiekty kubaturowe. Muzeum w Gnieźnie kosztowałoby pewnie znacznie mniej i byłoby bogatsze kulturowo. W zasadzie już teraz gotowe do zwiedzania są oprócz historycznych hal wachlarzowych inne atrakcje. Są to m.in. budynek dawnej kotłowni i elektrowni czy też hala naprawy wagonów z ciekawym mechanizmem (suwnicą torową) do przemieszczania wagonów pomiędzy stanowiskami, gdzie przeprowadzane były demontaż burt, naprawa konstrukcji czy też nowe malowanie. Są jeszcze budynek dyspozytorni, budynek nastawni, dyspozytornia bramowa, ciągle czynny wielki kran wodny do napełniania parowozów wodą, jak również z ciekawostek jednoosobowy schron przeciwlotniczy.

Na terenie stacji Gniezno występowały trzy rodzaje trakcji: parowa, spalinowa i elektryczna. Jako pozostałość tej drugiej możemy zobaczyć niedużą stację paliw dla lokomotyw. Pozostałością po parowozach jest za to unikatowy w skali Europy żuraw węglowy. Jego konstrukcja nośna jest stalowa, ale za to nadbudowa wykonana jest z drewna – bardzo interesujący obiekt.

Jak wskazał poseł byłaby to kolejna atrakcja turystyczna Gniezna i Wielkopolski, a także ratunek dla ponad stuletniej parowozowni, która od dziesięciu lat niszczeje, choć jest nadal podziwiana i ciesząca się dużym zainteresowaniem w czasie dorocznych Dni Pary. Nie można dopuścić do zniszczenia ponad stu lat historii Polski. W Gnieźnie, pierwszej stolicy Polski, nie mamy żadnego muzeum narodowego. Tak wielkiej parowozowni na 40 lokomotyw, która na dodatek jest zachowana w doskonałym stanie, nie ma już w Polsce i trudno znaleźć w Europie. Niestety pomysł wicepremierowi nie spodobał się. Nie wiadomo też co będzie dalej z muzeum w Warszawie.

"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"

ODPOWIEDZ