Obecny most kolejowy

Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#61

Post autor: LukaszB »

Patrząc na oba zdjęcia można naliczyć pod przęsłem nr 4 i 5 około dziesięciu podpór. Jeżeli dodamy do tego dźwig widoczny w tle jest oczywiste, że były one wykorzystane w czasie demontażu ESTB, choć równie dobrze mogły być pomocne w ich montażu 10 lat wcześniej. Zagadką pozostają cały czas trzy masywne pozostałości filarów. Odrzucam rok 2009 bo na jednym z nich znajdują się skorodowane, metalowe "kieszenie", które mają zdecydowanie więcej niż 3 lata. Zadziwia również regularność ich umiejscowienie, około 1/4 odległości od obecnych (i dawnych) filarów. Czyżby były to stałe wzmocnienia przęseł ESTB wykorzystywanych w ruchy kolejowym? Jeżeli jeszcze okazałoby się, że miedzy obecnym filarem, a którymś z wymienionych fragmentów jest około 100m to wiemy gdzie znajdować się mogło 98m przęsło. Mogło one znajdować się na filarze pomiędzy przęsłami 5 i 6 i kończyć się na czerwonej 2 lub zaczynać się na filarze pomiędzy przęsłami 3 i 4 i kończyć się na czerwonej 4.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 490
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 23 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#62

Post autor: Cez »

Zamieszczam foto, ktorego tu nie widzialem - ESTB jest już na swoim miejscu, są wstawione dwa przesła łukowe kolejowe, z czego widac jedno, ale dwóch kolejnych nie ma. Czyli fota po 1958 roku.
1148041_10201531493070080_756280989_n.jpg
1148041_10201531493070080_756280989_n.jpg (137.62 KiB) Przejrzano 1768 razy
1148041_10201531493070080_756280989_n.jpg
1148041_10201531493070080_756280989_n.jpg (137.62 KiB) Przejrzano 1768 razy
LukaszB pisze:Mogło one znajdować się na filarze pomiędzy przęsłami 5 i 6 i kończyć się na czerwonej 2 lub zaczynać się na filarze pomiędzy przęsłami 3 i 4 i kończyć się na czerwonej 4.
Albo mogło sie znajdowac na filarze pomiędzy przęsłami 3 i 4 i kończyć się na czerwonej 2 :)

Ja przypuszczam, ze ta regularnosc nie jest przypadkowa, mało tego, w przęsle nurtowym z tego okresu tez mozna znalezc dodatkową podporę (mimo, ze stoi juz łukowe, to ta podpora pewnie była pod przesunietym wczesniej ESTB). Tez wyglada to na około 1/4 odległości od poczatku przęsła.
dfdgfg.jpg
dfdgfg.jpg (362.68 KiB) Przejrzano 1768 razy
dfdgfg.jpg
dfdgfg.jpg (362.68 KiB) Przejrzano 1768 razy
Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#63

Post autor: mieczyslaw »

Jeśli chodzi o płyty znajdujące się pod przęsłami łukowymi mostu kolejowego - te, które znajdują się pod samym mostem mogły służyć pracom remontowym przeprowadzonym w latach 2009-2011, o czym wspominałem wcześniej. Mogły też służyć podczas rozbiórki przęseł ESTB lub ich budowy, ponieważ przęsła te mogły być budowane w osi mostu, nie było konieczności ich nasuwania (most kolejowy nie istniał).

Płyty betonowe, które znajdują się pomiędzy mostami, mogły służyć do budowy i nasuwania przęseł łukowych. A jeśli tak, to prawdopodobne, że przęsła ESTB na moście kolejowym były ustawione w osi toru północnego, a nie jak sugerował wcześniej @Zet, południowego.

Pozostałości po - nazwę je - tymczasowych filarach, które @Cez oznaczył na swoim rysunku, to prawdopodobne miejsca podparć przęseł ESTB.
Jak wcześniej pojawiało się w tym wątku, że literatura podaje iż na moście kolejowym zamontowano 4 przęsła ESTB, być może my wychodzimy z błędnego założenia, że przęsła te stykały się ze sobą, czyli że były zamontowane na wspólnych filarach:
1. wspólnych filarów nie było lub były mocno uszkodzone na skutek działań wojennych armii niemieckiej,
2. filary starego mostu kolejowego nawet jeśli by przetrwały, nie nadawały się dal konstrukcji ESTB lub obecnej - oryginalne przęsła zostały w zupełnie inny sposób posadowione, niż ESTB czy konstrukcja obecna,
3. regularność występowania "tymczasowych filarów" wskazywałaby na to, że zostały tak ustawione, aby po zbudowaniu mostu tymczasowego z przęseł ESTB, dawały możliwość odbudowania filarów właściwych, pod docelowy, dwutorowy most (rysunek do tego zamieszczę niebawem).

A wracając do przęseł ESTB, ich sposobu łączenia, środków, itd., wykonałem szkic, na którym zaznaczyłem:
- kolor czerwony -środki przęseł,
- kolor żółty - ilość segmentów, o które przedłużono przęsło ESTB nr 1 z mostu kolejowego na drogowy,
- kolor niebieski - skrajne segmenty konstrukcji ESTB - takie same dla wszystkich przęseł.
estb_compa_mksm.jpg
ESTB_comparison
estb_compa_mksm.jpg (270.09 KiB) Przejrzano 1761 razy
ESTB_comparison
ESTB_comparison
estb_compa_mksm.jpg (270.09 KiB) Przejrzano 1761 razy
Od góry patrząc, na rysunku znajdują się:
- przęsło ESTB jako przęsło nr 1 na moście kolejowym - 30 segmentów,
- przęsło ESTB jako przęsło nr 1 przesunięte z mostu kolejowego na drogowy - 39 segmentów,
- przęsło ESTB zbudowane od nowa jako przęsło nr 2 na moście drogowym - 40 segmentów - jest to najdłuższe przęsło z dwóch obecnych przęseł ESTB.

Na rysunku widać wyraźnie regularność z jaką są zbudowane przęsła, co pokrywa się z tym, co napisałem wcześniej a propos środków tych przęseł i sposobu ich ewentualnego łączenia: viewtopic.php?f=57&t=1242&start=40#p38634
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#64

Post autor: LukaszB »

Tylko, że pierwsze nurtowe przęsło ESTB zostało przesunięte na most drogowy w całości przy pomocy szaland. Potem miano je rozłączać i dodawać fragment w środku konstrukcji? To nie ma sensu. Jeżeli jakieś przęsło było przedłużane to drugie, które było rozmontowane na czynniki pierwsze i ponownie zmontowane.
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 490
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 23 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#65

Post autor: Cez »

LukaszB pisze:Tylko, że pierwsze nurtowe przęsło ESTB zostało przesunięte na most drogowy w całości przy pomocy szaland. Potem miano je rozłączać i dodawać fragment w środku konstrukcji? To nie ma sensu. Jeżeli jakieś przęsło było przedłużane to drugie, które było rozmontowane na czynniki pierwsze i ponownie zmontowane.
Oba były przedłuzane :) Wszystkie 4 mialy po 98 metrow. Mam potwierdzenie! Jutro wiecej o tym napisze, bo mam hiper info, ale tego jest tyle, ze jutro ogarne.

A dowod tego ze pierwsze estb bylo tez krotsze >>

Obrazek

Policz sobie uklad krat ;) Jest o wiele krotszy niz ten obecny.
Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#66

Post autor: mieczyslaw »

LukaszB pisze:Tylko, że pierwsze nurtowe przęsło ESTB zostało przesunięte na most drogowy w całości przy pomocy szaland. Potem miano je rozłączać i dodawać fragment w środku konstrukcji? To nie ma sensu. Jeżeli jakieś przęsło było przedłużane to drugie, które było rozmontowane na czynniki pierwsze i ponownie zmontowane.
Ma to sens, jak najbardziej!
Jeśli literatura podaje, że most kolejowy w momencie pierwszego uruchomienia składał się z 4 przęseł ESTB o długości 98 metrów każde, to przyjmując że tak było, musiał wyglądać mniej więcej tak:
kolejowy_temp_mk.jpg
Kolejowy_temp
kolejowy_temp_mk.jpg (158.61 KiB) Przejrzano 1746 razy
Kolejowy_temp
Kolejowy_temp
kolejowy_temp_mk.jpg (158.61 KiB) Przejrzano 1746 razy
Oznaczenia przyjęte przeze mnie na rysunku:
kolor czerwony - nieodbudowane filary i przyczółek zachodni w miejscach, gdzie dziś istnieją,
kolor niebieski - filary (i przyczółek wschodni), na których dziś oparte są przęsła mostu, czyli stojące w miejscach oryginałów,
ciemna kreska - łączniki pomiędzy przęsłami.

Taka konstrukcja umożliwiała prowadzenie prac przy jednoczesnym ruchu pociągów. Można było odbudować brakujące filary i przygotowywać się do pełnej odbudowy mostu jako obiektu dwutorowego.

Co do długości przęseł ESTB i ich porównania, które przedstawiłem - cóż Ci więcej mogę napisać? Matematyka nie kłamie, wystarczy usiąść i policzyć.


Edit:
Jedna rzecz - można się spierać czy w momencie oddania mostu do użytku przęsła z 1940 roku były odbudowane w całości, czy nie, tego nie jesteśmy w tej chwili ocenić, natomiast bardziej chodziło mi o zasadę jaką zastosowano podczas odbudowy mostu.
Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#67

Post autor: mieczyslaw »

Na zdjęciu, które załączył @Cez w ostatnim swoim poście


Obrazek

możemy zauważyć jeszcze jedną rzecz, a mianowicie, że tak jak wcześniej wspominałem, przęsła ESTB zostały ustawione w linii północnego toru. Skąd taki wniosek?
Proszę zauważyć, że nurtowe przęsło ESTB jest tak ustawione, że widoczna jest południowa część przęsła z 1940 roku, natomiast dalej kolejne przęsło ESTB sprawia wrażenie, jakby nie było w osi mostu lub w niej nie znajdował się odbudowywany właśnie filar (ten jasny kształt).
Dodatkowo, na takie ułożenie przęseł ESTB wskazuje konstrukcja podpór, które pod te przęsła wykonano - były one ścięte z południowej strony, by łamać napierający lód, a że znajdowały się w świetle normalnych przęseł, górna część tych podpór nie miała odpowiedniej szerokości by podpierać przęsło w osi południowego toru.

Edit:
zapomniałem dopisać - widać też, że przęsło z 1940 roku jest w trakcie odbudowy, a filar na którym ma się oprzeć jest ukończony.
Ostatnio zmieniony 17 sie 2013, o 17:44 przez Jadzia, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Linkujmy fotki
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#68

Post autor: LukaszB »

Matematyka nie kłamie, ale zależy co się liczy ;)
Wiemy o przesunięciu całego przęsła ESTB na most drogowy i wydłużeniu jedynie drugiego do wymaganej długości. Wniosek - nie wszystkie przęsła ESTB miały 98m. Ile miały według Ciebie te pomosty? Pomiędzy przęsłami 4 i 5 pewnie z 60 metrów, wraz z pozostałymi to ponad 100 /bardziej precyzyjnie 128m/. Nie sadzisz, że literatura wspomniałby o takim rozwiązaniu? I na koniec (powinno paść to na początku) najważniejsze pytanie. Ile lat wg. Ciebie most mógł tak wygląda? 11,bo tyle jest pomiędzy 1947 a 1959 rokiem? Przedstawiasz rozwiązanie, które mogło być zastosowane podczas stawiania mostu, a nas interesuje okres 11 lat do wymiany ESTB.
PS. Staram się mocno nad uzyskaniem kontaktu z panią, która pracowała w biurze przebudowy mostu w 1971 roku. Jak tylko uda mi się z nią skontaktować postaram się o spotkanie z wszystkimi osobami zaangażowanymi w rozwikłanie zagadki mostu kolejowego :)
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Cez
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 490
Rejestracja: 8 sie 2012, o 21:11
Lokalizacja: Tczew Suchostrzygi
Podziękował;: 23 razy
Otrzymał podziękowań: 95 razy
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#69

Post autor: Cez »

Łukasz, ale skad informacja, ze pierwsze przeslo mialo te sama dlugosc? Bo niestety to nieprawda, wszystkie 4 mialy po 98 metrow na 1000%. Poza tym dowodem na to jest takze foto, ktore wczesniej juz sie pojawilo. Pierwsze przeslo kolejowe jest krotsze od obecnego pierwszego drogowego.
Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Obecny most kolejowy

#70

Post autor: mieczyslaw »

LukaszB pisze:Matematyka nie kłamie, ale zależy co się liczy ;)
Wiemy o przesunięciu całego przęsła ESTB na most drogowy i wydłużeniu jedynie drugiego do wymaganej długości. Wniosek - nie wszystkie przęsła ESTB miały 98m. Ile miały według Ciebie te pomosty? Pomiędzy przęsłami 4 i 5 pewnie z 60 metrów, wraz z pozostałymi to ponad 100 /bardziej precyzyjnie 128m/. Nie sadzisz, że literatura wspomniałby o takim rozwiązaniu? I na koniec (powinno paść to na początku) najważniejsze pytanie. Ile lat wg. Ciebie most mógł tak wygląda? 11,bo tyle jest pomiędzy 1947 a 1959 rokiem? Przedstawiasz rozwiązanie, które mogło być zastosowane podczas stawiania mostu, a nas interesuje okres 11 lat do wymiany ESTB.
PS. Staram się mocno nad uzyskaniem kontaktu z panią, która pracowała w biurze przebudowy mostu w 1971 roku. Jak tylko uda mi się z nią skontaktować postaram się o spotkanie z wszystkimi osobami zaangażowanymi w rozwikłanie zagadki mostu kolejowego :)

Matematyka nigdy nie kłamie, nie ma znaczenia co liczysz.
Ja nie gdybam ile metrów mogło mieć przęsło, zwyczajnie policzyłem z ilu segmentów się składało, też to możesz zrobić. Tak samo policzyłem współczesne przęsła ESTB na moście drogowym - to też możesz zrobić, jeśli mi nie wierzysz. I to są fakty. I nie ma tu nic do rzeczy, ile lat stan ten mógł trwać, a ile trwał, a ile ja sądzę, że trwał. To są dywagacje niczym nie poparte. Przedstawiłem tylko możliwą wersję odbudowy. Nie gdybam co i ile lat stało, nie interesuje mnie to w tej chwili.

Po analizie kolejny zdjęć, wiem co należałoby w tej wersji zmienić, wg mnie przęsło z 1940 roku były odbudowane w dniu oddania mostu kolejowego do użytku. Skąd ten wniosek? Jeśli kładka z mostu drogowego została oddana do użytku w tym samym czasie co most kolejowy, to ten ostatni musiał posiadać odbudowane w całości przęsło nurtowe z 1940 roku. Dlaczego? Inaczej nie było by możliwości podparcia kładki - z jednej strony oparto ją na filarze mostu drogowego (w tym celu usunięto wieże), z drugiej strony oparto ją o przęsło z 1940 pomiędzy "nogami" odwróconego "V". Można tak wnioskować z tych dwóch fotografii:

1. Cień - cień pomiędzy mostami, wyraźne zaczernienie, to miejsce gdzie przerzucono pomost pomiędzy mostami (mosty są od siebie oddalone o 40 metrów) - wyraźnie widać, że pomost ten "celował" pomiędzy "nogi" ostatniego, odwróconego "V" przęsła z 1940 roku:
kladka_1_ozn.jpg
kladka_1_ozn.jpg (377.41 KiB) Przejrzano 1741 razy
kladka_1_ozn.jpg
kladka_1_ozn.jpg (377.41 KiB) Przejrzano 1741 razy
2. Pomost - pomost przerzucony pomiędzy mostami nie mógł posiadać żadnych "zakrętów", a poniższa fotografia pokazuje, że przerzucono go prostopadle (lub prawie prostopadle) do osi obu mostów. Powyższą tezę można łatwo zweryfikować, stając na moście drogowym w miejscu gdzie znajdował się pomost i patrząc w stronę mostu kolejowego.
kladka_2.jpg
kladka_2.jpg (627.3 KiB) Przejrzano 1741 razy
kladka_2.jpg
kladka_2.jpg (627.3 KiB) Przejrzano 1741 razy
ODPOWIEDZ