Szyny

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#131

Post autor: mirza3 »

LukaszB pisze:Szyny na ul. Południowej stanowiące słupy od bramy. Wymiary podstawa 100, wysokość 125; główka 60, grubość 10mm.
trzecia.jpg
O ile pierwszą z nich można łatwo zidentyfikować
pierws.jpg
Może nie na 100% zidentyfikowana (LHS = Laurahütte Siemianowitz ?) ale już była:
Obrazek
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#132

Post autor: LukaszB »

A ta druga? Oznaczenie jest słabo czytelne, ale rzuca się w oczy symbol tego kwadratu
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Jak.osa
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 653
Rejestracja: 17 lip 2011, o 06:05
Lokalizacja: Tczew (Osiedle S. Staszica)
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 6 razy
Kontakt:

Re: Szyny

#133

Post autor: Jak.osa »

Na wyspie, pod mostami.
Załączniki
DSC00022.JPG
DSC00022.JPG (528.78 KiB) Przejrzano 1787 razy
DSC00022.JPG
DSC00022.JPG (528.78 KiB) Przejrzano 1787 razy
DSC00021.JPG
DSC00021.JPG (703.55 KiB) Przejrzano 1787 razy
DSC00021.JPG
DSC00021.JPG (703.55 KiB) Przejrzano 1787 razy
DSC00020.JPG
DSC00020.JPG (695.87 KiB) Przejrzano 1787 razy
DSC00020.JPG
DSC00020.JPG (695.87 KiB) Przejrzano 1787 razy
:tczewMostów jest wiele, ale Tczewski jest tylko jeden ! :tczew
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#134

Post autor: mirza3 »

Wygląda na to, że mamy do czynienia z czymś nowym, z lat 60-tych XIX w., choć wyjaśnienia symboli trzeba będzie jeszcze poszukać.

Bonus +100 DT

Gratulacje !
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#135

Post autor: LukaszB »

Cały płot wykonany z teowników przy rogu Sambora oraz Zamkowej
teowniki.jpg
teowniki.jpg (331.1 KiB) Przejrzano 1752 razy
teowniki.jpg
teowniki.jpg (331.1 KiB) Przejrzano 1752 razy
Jeden z nich pochodzi z
królewska.jpg
królewska.jpg (482.9 KiB) Przejrzano 1752 razy
królewska.jpg
królewska.jpg (482.9 KiB) Przejrzano 1752 razy
Resztę będzie można dobrze zobaczyć zimą, kiedy zniknie roślinność
Przy znanym na domu z ul. 1go Maja 3 znalazłem trzepak :lol: zbudowany z szyny phonix h niestety reszta oznaczenia jest nieczytelna. Wymiary główka 6cm, wysokość 12,5 cm, podstawa 9,5
szyna.jpg
szyna.jpg (456.12 KiB) Przejrzano 1752 razy
szyna.jpg
szyna.jpg (456.12 KiB) Przejrzano 1752 razy
feniks.jpg
feniks.jpg (430.64 KiB) Przejrzano 1752 razy
feniks.jpg
feniks.jpg (430.64 KiB) Przejrzano 1752 razy
feniks 1.jpg
feniks 1.jpg (314.19 KiB) Przejrzano 1752 razy
feniks 1.jpg
feniks 1.jpg (314.19 KiB) Przejrzano 1752 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#136

Post autor: mirza3 »

LukaszB pisze:Przy znanym na domu z ul. 1go Maja 3 znalazłem trzepak :lol: zbudowany z szyny phonix h niestety reszta oznaczenia jest nieczytelna. Wymiary główka 6cm, wysokość 12,5 cm, podstawa 9,5
szyna.jpg
feniks.jpg
feniks 1.jpg
Form 4 lub 10, pewnie pozostałość po nie istniejącej parowozowni.
Bonus +100 DT
Gratulacje !
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#137

Post autor: mirza3 »

LukaszB pisze:Pod wiaduktem na 1go maja znalazłem zdekompletowany kozioł zbudowany z ciekawych szyn.
mirza3 pisze:Druga z szyn powstała niecałe dwie dekady później w pod berłem imperatora Aleksandra III w nie ustalonym (jeszcze) "заводе"
"Zawod" został już ustalony. To z jego szyn (niestety) wystartował "parowóz dziejów".

ОПЗ - Общество Путиловских Заводов - Towarzystwo Zakładów Putiłowskich
Najstarsze przedsiębiorstwo przemysłowe w Rosji, założone w 1801 r. przez Piotra I w Sankt-Petersburgu; początkowo jako odlewnia armat.
Walcownia szyn rozpoczęła pracę w 1844. Od 1874 - działające jako akcyjne Towarzystwo Zakładów Putiłowskich. Na przełomie XIX i XX w. było największym przedsiębiorstwem przemysłowym w Rosji i jednym z trzech największych w Europie; produkowało m.in wagony, parowozy, uzbrojenie artyleryjskie i okręty wojenne. W latach 1884-1888 dyrektorem Zakładów był Polak - Ignacy Jasiukowicz. Wystąpienia robotników Zakładów Putiłowskich rozpoczęły rosyjskie rewolucje w styczniu 1905 i w lutym 1917r. Po 1918 Zakłady zostały upaństwowione, od 1922 r nosiły nazwę Czerwony Putiłowiec. Od 1934 jako Zakłady Kirowa działające do chwili obecnej.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#138

Post autor: mirza3 »

Jak.osa pisze:Na wyspie, pod mostami.
Obrazek
mirza3 pisze:Wygląda na to, że mamy do czynienia z czymś nowym, z lat 60-tych XIX w., choć wyjaśnienia symboli trzeba będzie jeszcze poszukać.
Wiele wskazuje na to, że mamy do czynienia z "bliźniaczką" szyny,

Obrazek

której związki z dawnym (literalnie) Tczewem są zaskakująco współczesne:

Carl Asbeck & Co / Asbeck-Osthaus-Eicken & Co
Przedsiębiorstwo przemysłu stalowego założone w 1853 przez Carla Theodora Asbeck'a w Hagen, w Westfalii, poczatkowo jako kuźnia dostarczająca tzw. stal pudlarską do zakładów przetwórczych. W 1855 r. rozpoczęło wytwarzanie wyrobów walcowanych. Od 1887 r. funkcjonowało jako Eicken & Co. W latach 20-tych XX w. połączyło się z Peter Harkort & Sohn GmbH tworząc Harkort-Eicken Edelstahlwerke.
Po wielu przekształceniach i fuzjach, m.in z Friedrich Krupp AG w 1978 r., zakład, jako Deutsche Edelstahlwerke Hagen, wszedł w skład Deutsche Edelstahlwerke GmbH z siedzibą w ... Witten (sic !)
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

zielu
Moderator
Moderator
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 2405
Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 168 razy
Otrzymał podziękowań: 208 razy
Kontakt:

Re: Szyny

#139

Post autor: zielu »

Dłuuugą szynę znajdziemy też na jednym z mostowych przęseł.
most z szyną.jpg
most z szyną.jpg (213.8 KiB) Przejrzano 1688 razy
most z szyną.jpg
most z szyną.jpg (213.8 KiB) Przejrzano 1688 razy
Nie pytajcie o znaki fabryczne, bo zielowe kuszenie losu ma mimo wszystko swoje granice ;)
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Szyny

#140

Post autor: mirza3 »

zielu pisze:Dłuuugą szynę znajdziemy też na jednym z mostowych przęseł.
Nie pytajcie o znaki fabryczne, bo zielowe kuszenie losu ma mimo wszystko swoje granice ;)
Plus za popularyzowanie wśród potencjalnych odkrywców zasad bezpieczeństwa :ok.

Mimo, że nie widać znaków fabrycznych, to znakomicie widać profil szyny. Jest to starsza wersja obowiązującego od 1856 r. na pruskich kolejach państwowych, a więc i na Kolei Wschodniej, tzw. profilu normalnego, o wysokości 5 cali i ciężarze jednostkowym 23 funtów na stopę długości, przeznaczonego dla pojazdów o nacisku jednostkowym do 100 cetnarów na oś. Był stosowany do początku lat 60-tych XIX w. odkąd zaczęto wprowadzać zmodyfikowany przekrój o mniejszej zbieżności pod główką, ułatwiającej łączenie szyn.
profil normalny.JPG
za: Zeitschrift für Bauwesen 1861, H.2, Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa
profil normalny.JPG (35.15 KiB) Przejrzano 1703 razy
za: Zeitschrift für Bauwesen 1861, H.2, Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa
za: Zeitschrift für Bauwesen 1861, H.2, Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa
profil normalny.JPG (35.15 KiB) Przejrzano 1703 razy
Szyna ze zdjęcia, to bodaj czy nie najdłuższy zachowany odcinek szyn z lat 50-tych XIX w. !!

Dla preferujących system metryczny:
1 cal pruski =26,15 mm
1 stopa pruska = 12 cali = 0,3139 m
1 funt = 0,4677 kg
1 cetnar = 110 funtów = 51,45 kg
(dla ułatwienia - od 1858 r. 1 funt =0,5 kg, a 1 cetnar = 50 kg)
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ