Tak przy okazji przeglądania zdjęć na stronie Użytkownika trsovia, natknęłam się na rycinę fabryki. Opis miejsca pokrywa się z koncepcją WuGie http://trsovia.eu/index.php/Iwo-Eugeniu ... enty-mostu" onclick="window.open(this.href);return false;LukaszB pisze:Wracając do zagadki z Maschinenbauanstalt na 99% odpowiedź Be - good byłą prawidłowa!
Królewski Zakład Budowy Maszyn
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
-
- Moderator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4184
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 20:23
- Podziękował;: 300 razy
- Otrzymał podziękowań: 290 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
I widać tam właśnie po prawej budynek z wątku: http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 9012#p9012Jadzia pisze:Tak przy okazji przeglądania zdjęć na stronie Użytkownika trsovia, natknęłam się na rycinę fabryki. Opis miejsca pokrywa się z koncepcją WuGie http://trsovia.eu/index.php/Iwo-Eugeniu ... enty-mostu" onclick="window.open(this.href);return false;LukaszB pisze:Wracając do zagadki z Maschinenbauanstalt na 99% odpowiedź Be - good byłą prawidłowa!
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 314
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:46
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 33 razy
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
czyli dziś tam stoi Galeria, ciekawe czy \natrafiono na fundamenty fabryki?
-
- Moderator
-
Rajca
- Reakcje:
- Posty: 2407
- Rejestracja: 31 sty 2011, o 22:12
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 170 razy
- Otrzymał podziękowań: 209 razy
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
Możliwe, ale niekoniecznie . Pamiętajmy, że były w tym miejscu magazyny i bocznice kolejowe, nie wspominając o domach na Gdańskiej i ich zabudowaniach gospodarczych na podwórkach. To pewnie podczas ich budowy pozostałości fabryki ostatecznie zniknęły.Łukasz pisze:czyli dziś tam stoi Galeria, ciekawe czy \natrafiono na fundamenty fabryki?
"Smoka pokonać trudno, ale starać się trzeba"
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
Kolejnym, po stalowej konstrukcji mostu przez Wisłę w Tczewie, oraz maszynerii Kanału Elbląsko-Ostródzkiego, wytworem Królewskiego Zakładu Budowy Maszyn byla konstrukcja stalowego mostu kolejowego przez Brdę pod miejscowością Czersko Polskie (obecnie dzielnica Bydgoszczy).
Mapa z roku 1857 z naniesioną projektowaną linia kolejową Bydgoszcz-Toruń i przeprawą na Brdzie
Most składający się z dwóch przęseł o długości 25 m każde i przecinał rzekę pod kątem 60°. Był to pierwszy most stalowy wykonany z dźwigarów o kształcie parabolicznym, według projektu Johanna Wilhelma Schwedlera, twórcy teorii budowy mostów belkowych, projektanta wielu mostów kolejowych i drogowych, w tym większości mostów przez Odrę oraz drugiego mostu przez Wisłę w Tczewie.
Zastosowany przez Schwedlera typ przęsła, nazwany później jego nazwiskiem, pozwalał na obniżenie ciężaru własnego konstrukcji o 1/3 w porównaniu do stosowanych wcześniej kratownic o pasach poziomych oraz na zwiększenie bezpieczeństwa konstrukcji, w wyniku wyeliminowania działania w jej elementach obciążeń ściskających, grożących ich zniszczeniem wskutek tzw. wyboczenia, czyli wygięcia przed przekroczeniem wytrzymałości na ściskanie.
Znajdująca się obecnie w tym miejscu, późniejsza konstrukcja bydgoskiego mostu portowego spoczywa na oryginalnych ceglanych filarach z roku 1861.
Mapa z roku 1857 z naniesioną projektowaną linia kolejową Bydgoszcz-Toruń i przeprawą na Brdzie
Most znajdował się na trasie należącej do Kolei Wschodniej linii Bydgoszcz-Toruń, otwartej 24 października 1861 r., która stała się częścią Kolei Warszawsko-Bydgoskiej, łączącej od 4 grudnia 1862 r. Kolej Wschodnią z Koleją Warszawsko-Wiedeńską.... Konstrukcja została wykonana w należącym do Kolei Wschodniej Zakładzie Budowy Maszyn w Tczewie, pod kierunkiem jego dyrektora, p. Krügera. ...
Most składający się z dwóch przęseł o długości 25 m każde i przecinał rzekę pod kątem 60°. Był to pierwszy most stalowy wykonany z dźwigarów o kształcie parabolicznym, według projektu Johanna Wilhelma Schwedlera, twórcy teorii budowy mostów belkowych, projektanta wielu mostów kolejowych i drogowych, w tym większości mostów przez Odrę oraz drugiego mostu przez Wisłę w Tczewie.
Zastosowany przez Schwedlera typ przęsła, nazwany później jego nazwiskiem, pozwalał na obniżenie ciężaru własnego konstrukcji o 1/3 w porównaniu do stosowanych wcześniej kratownic o pasach poziomych oraz na zwiększenie bezpieczeństwa konstrukcji, w wyniku wyeliminowania działania w jej elementach obciążeń ściskających, grożących ich zniszczeniem wskutek tzw. wyboczenia, czyli wygięcia przed przekroczeniem wytrzymałości na ściskanie.
Znajdująca się obecnie w tym miejscu, późniejsza konstrukcja bydgoskiego mostu portowego spoczywa na oryginalnych ceglanych filarach z roku 1861.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
a właściwie konstrukcja dachu tych obiektów Znaleziona zdigitalizowanego wersja nie zawiera niestety samych rysunków, a jedynie dołączane do nich, niekiedy obszerne, teksty opracowań, zawierające schematy i szczegółowe obliczenia techniczne."Wielokątna lokomotywownia dla 16 lokomotyw. Królewska Kolej Wschodnia, Berlin i Piła"
Poniżej schemat segmentu schwedlerowskiej paraboloidalnej kopuły tworzącej zadaszenie nad centralną częścią parowozowni Najciekawsze znajduje się jednak na końcu: Autorem publikacji jest inżynier Rintelen, współpracownik inżyniera Krügera, twórcy Królewskiego Zakładu Budowy Maszyn, a później jego następca na stanowisku dyrektora zakładu.
Notabene Ferdynand Rintelen, co wiadomo z postu zuni, aż do końca związany był z Tczewem, gdzie zmarł 14 czerwca 1880 r.
Ze znajdującej się pod koniec tekstu wzmianki o zmianach w konstrukcji:
"W miejsce zastosowanych w dachu bydgoskim prętów napinających o przekroju okrągłym ..."
wynika, że przedstawiana konstrukcja jest późniejsza od bydgoskiej, a więc opracowanie dotyczyć musi dachu tczewskiego "okrąglaka".
Nie jest jasne, czy tczewska fabryka wykonywała również konstrukcje dachów dla Berlina Ostbahnhof, Piły i Bydgoszczy. Nie jest to wykluczone, zważywszy na doświadczenie zakładu w prefabrykacji skomplikowanych konstrukcji stalowych, jak chociażby opisany we wcześniejszym poście most na Brdzie pod Bydgoszczą. Nie udało mi się jednak znaleźć pochodzącego z innych źródeł potwierdzenia.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
Na tyle na ile znam niemiecki, a nie znam go prawie wcale Nasz zakład stworzył także konstrukcje stalowe Variete -Theater „Plaza“ z Berlina
http://delibra.bg.polsl.pl/Content/1993 ... 929_H5.pdf
http://delibra.bg.polsl.pl/Content/1993 ... 929_H5.pdf
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
Jak wynika z artykułu, Variete -Theater „Plaza“ wtórnie wykorzystał halę dawnego berlińskiego dworca Kolei Wschodniej (po 1918 r. mocno okrojonej) przy Küstriner Platz. Zaprojektowana przez Schwedlera w 1866 r. konstrukcja hali została wykonana przez Królewski Zakład Budowy Maszyn w Tczewie.LukaszB pisze:Na tyle na ile znam niemiecki, a nie znam go prawie wcale Nasz zakład stworzył także konstrukcje stalowe Variete -Theater „Plaza“ z Berlina
Podsumowując - rewelacja
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 499
- Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował;: 382 razy
- Otrzymał podziękowań: 82 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
Wygląda na to, że odnalezione przez Lukasz(a)B zapomniane dzieło tczewskiej fabryki jest największą wykonaną przez nią konstrukcją, poza oczywiście mostem tczewskim. Powstały w latach 1866-1867 w Berlinie-Friedrichshain czołowy dworzec Ostbahnhof był początkową stacją Kolei Wschodniej. Posiadał 5 torów obsługiwanych przez dwa perony przykryte halą o długości blisko 190 m. Jej konstrukcja, wykonana przez Królewski Zakład Budowy Maszyn w Tczewie, miała wysokość 19 m i składała się z łukowych dźwigarów kratownicowych o rozpiętości 37 m, rozmieszczonych w odstępach 7,5 m. Łączny ciężar konstrukcji bez żeliwnych wsporników i poszycia dachu wynosił blisko 425 ton, co przy produkcyjnych możliwościach zakładu wynoszących około 230 t rocznie, wymagało jego dwuletniego zaangażowania.
Dworzec Kolei Wschodniej w Berlinie - Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen 1870; z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej Przekroje poprzeczny i wzdłużny hali dworcowej - Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen 1870; z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej Dworzec Ostbahnhof w roku 1871; link za forum http://www.stadtbild-deutschland.org
Dworzec obsługiwał ruch pasażerski do 1881 r. kiedy to połączenia Kolei Wschodniej skierowane zostały na rozbudowany przelotowy Dworzec Śląski (obecnie Berlin Ostbahnhof). Instalacje kolejowe pełniły funkcję stacji towarowej, a hale dworcowe wykorzystywane były przez jednostki balonowe armii pruskiej, a następnie przez Czerwony Krzyż.
W 1929 r. w przebudowanych pomieszczeniach dworca rozpoczął działalność teatr muzyczny Varieté Plaza z widownią posiadającą blisko 3000 miejsc.
Varieté Plaza w roku 1930; linki za forum http://www.stadtbild-deutschland.org
Zniszczone pod koniec wojny obiekty dawnego dworca, zostały ostatecznie rozebrane w 1952 r.
Dworzec Kolei Wschodniej w Berlinie - Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen 1870; z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej Przekroje poprzeczny i wzdłużny hali dworcowej - Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen 1870; z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej Dworzec Ostbahnhof w roku 1871; link za forum http://www.stadtbild-deutschland.org
Dworzec obsługiwał ruch pasażerski do 1881 r. kiedy to połączenia Kolei Wschodniej skierowane zostały na rozbudowany przelotowy Dworzec Śląski (obecnie Berlin Ostbahnhof). Instalacje kolejowe pełniły funkcję stacji towarowej, a hale dworcowe wykorzystywane były przez jednostki balonowe armii pruskiej, a następnie przez Czerwony Krzyż.
W 1929 r. w przebudowanych pomieszczeniach dworca rozpoczął działalność teatr muzyczny Varieté Plaza z widownią posiadającą blisko 3000 miejsc.
Varieté Plaza w roku 1930; linki za forum http://www.stadtbild-deutschland.org
Zniszczone pod koniec wojny obiekty dawnego dworca, zostały ostatecznie rozebrane w 1952 r.
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Pozdrawiam
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn
Mirza cy wiadomo kiedy zakład przestał istnieć?
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II