Strona 3 z 4

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 26 sty 2012, o 22:05
autor: Jadzia
LukaszB pisze:Wracając do zagadki z Maschinenbauanstalt na 99% odpowiedź Be - good byłą prawidłowa!
Tak przy okazji przeglądania zdjęć na stronie Użytkownika trsovia, natknęłam się na rycinę fabryki. Opis miejsca pokrywa się z koncepcją WuGie :) http://trsovia.eu/index.php/Iwo-Eugeniu ... enty-mostu" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 26 sty 2012, o 22:13
autor: be-good
Jadzia pisze:
LukaszB pisze:Wracając do zagadki z Maschinenbauanstalt na 99% odpowiedź Be - good byłą prawidłowa!
Tak przy okazji przeglądania zdjęć na stronie Użytkownika trsovia, natknęłam się na rycinę fabryki. Opis miejsca pokrywa się z koncepcją WuGie :) http://trsovia.eu/index.php/Iwo-Eugeniu ... enty-mostu" onclick="window.open(this.href);return false;
I widać tam właśnie po prawej budynek z wątku: http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 9012#p9012

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 8 lut 2012, o 12:15
autor: Łukasz
czyli dziś tam stoi Galeria, ciekawe czy \natrafiono na fundamenty fabryki?

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 8 lut 2012, o 14:09
autor: zielu
Łukasz pisze:czyli dziś tam stoi Galeria, ciekawe czy \natrafiono na fundamenty fabryki?
Możliwe, ale niekoniecznie :) . Pamiętajmy, że były w tym miejscu magazyny i bocznice kolejowe, nie wspominając o domach na Gdańskiej i ich zabudowaniach gospodarczych na podwórkach. To pewnie podczas ich budowy pozostałości fabryki ostatecznie zniknęły. :scratch

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 14 kwie 2012, o 21:25
autor: mirza3
Kolejnym, po stalowej konstrukcji mostu przez Wisłę w Tczewie, oraz maszynerii Kanału Elbląsko-Ostródzkiego, wytworem Królewskiego Zakładu Budowy Maszyn byla konstrukcja stalowego mostu kolejowego przez Brdę pod miejscowością Czersko Polskie (obecnie dzielnica Bydgoszczy).

Mapa z roku 1857 z naniesioną projektowaną linia kolejową Bydgoszcz-Toruń i przeprawą na Brdzie
Obrazek
konstrukcja.JPG
konstrukcja.JPG (87.89 KiB) Przejrzano 781 razy
konstrukcja.JPG
konstrukcja.JPG (87.89 KiB) Przejrzano 781 razy

... Konstrukcja została wykonana w należącym do Kolei Wschodniej Zakładzie Budowy Maszyn w Tczewie, pod kierunkiem jego dyrektora, p. Krügera. ...

Most znajdował się na trasie należącej do Kolei Wschodniej linii Bydgoszcz-Toruń, otwartej 24 października 1861 r., która stała się częścią Kolei Warszawsko-Bydgoskiej, łączącej od 4 grudnia 1862 r. Kolej Wschodnią z Koleją Warszawsko-Wiedeńską.
Most składający się z dwóch przęseł o długości 25 m każde i przecinał rzekę pod kątem 60°. Był to pierwszy most stalowy wykonany z dźwigarów o kształcie parabolicznym, według projektu Johanna Wilhelma Schwedlera, twórcy teorii budowy mostów belkowych, projektanta wielu mostów kolejowych i drogowych, w tym większości mostów przez Odrę oraz drugiego mostu przez Wisłę w Tczewie.
most na Brdzie.JPG
most na Brdzie.JPG (603.32 KiB) Przejrzano 781 razy
most na Brdzie.JPG
most na Brdzie.JPG (603.32 KiB) Przejrzano 781 razy
Zastosowany przez Schwedlera typ przęsła, nazwany później jego nazwiskiem, pozwalał na obniżenie ciężaru własnego konstrukcji o 1/3 w porównaniu do stosowanych wcześniej kratownic o pasach poziomych oraz na zwiększenie bezpieczeństwa konstrukcji, w wyniku wyeliminowania działania w jej elementach obciążeń ściskających, grożących ich zniszczeniem wskutek tzw. wyboczenia, czyli wygięcia przed przekroczeniem wytrzymałości na ściskanie.

Obrazek
Znajdująca się obecnie w tym miejscu, późniejsza konstrukcja bydgoskiego mostu portowego spoczywa na oryginalnych ceglanych filarach z roku 1861.

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 30 sie 2012, o 00:32
autor: mirza3
pict_0_tytul.JPG
pict_0_tytul.JPG (26.04 KiB) Przejrzano 761 razy
pict_0_tytul.JPG
pict_0_tytul.JPG (26.04 KiB) Przejrzano 761 razy
W roczniku 1871, wydawanych z inicjatywy berlińskiego związku akademickiego o nazwie Hütte (huta), zbiorów rysunków, przedstawiających przykłady realizowanych aktualnie obiektów przemysłowych, maszyn oraz konstrukcji, opisana jest:

"Wielokątna lokomotywownia dla 16 lokomotyw. Królewska Kolej Wschodnia, Berlin i Piła"

a właściwie konstrukcja dachu tych obiektów
pict_1_spis tresci.JPG
pict_1_spis tresci.JPG (493.1 KiB) Przejrzano 761 razy
pict_1_spis tresci.JPG
pict_1_spis tresci.JPG (493.1 KiB) Przejrzano 761 razy
Znaleziona zdigitalizowanego wersja nie zawiera niestety samych rysunków, a jedynie dołączane do nich, niekiedy obszerne, teksty opracowań, zawierające schematy i szczegółowe obliczenia techniczne.
Poniżej schemat segmentu schwedlerowskiej paraboloidalnej kopuły tworzącej zadaszenie nad centralną częścią parowozowni
pict_2_kopula.JPG
pict_2_kopula.JPG (174.38 KiB) Przejrzano 761 razy
pict_2_kopula.JPG
pict_2_kopula.JPG (174.38 KiB) Przejrzano 761 razy
Najciekawsze znajduje się jednak na końcu:
pict_3_autor.JPG
pict_3_autor.JPG (200.96 KiB) Przejrzano 761 razy
pict_3_autor.JPG
pict_3_autor.JPG (200.96 KiB) Przejrzano 761 razy
Autorem publikacji jest inżynier Rintelen, współpracownik inżyniera Krügera, twórcy Królewskiego Zakładu Budowy Maszyn, a później jego następca na stanowisku dyrektora zakładu.
Notabene Ferdynand Rintelen, co wiadomo z postu zuni, aż do końca związany był z Tczewem, gdzie zmarł 14 czerwca 1880 r.

Obrazek

Ze znajdującej się pod koniec tekstu wzmianki o zmianach w konstrukcji:
pict_4.JPG
pict_4.JPG (136.85 KiB) Przejrzano 761 razy
pict_4.JPG
pict_4.JPG (136.85 KiB) Przejrzano 761 razy

"W miejsce zastosowanych w dachu bydgoskim prętów napinających o przekroju okrągłym ..."


wynika, że przedstawiana konstrukcja jest późniejsza od bydgoskiej, a więc opracowanie dotyczyć musi dachu tczewskiego "okrąglaka".

Nie jest jasne, czy tczewska fabryka wykonywała również konstrukcje dachów dla Berlina Ostbahnhof, Piły i Bydgoszczy. Nie jest to wykluczone, zważywszy na doświadczenie zakładu w prefabrykacji skomplikowanych konstrukcji stalowych, jak chociażby opisany we wcześniejszym poście most na Brdzie pod Bydgoszczą. Nie udało mi się jednak znaleźć pochodzącego z innych źródeł potwierdzenia.

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 21 mar 2014, o 21:31
autor: LukaszB
Na tyle na ile znam niemiecki, a nie znam go prawie wcale :lol: Nasz zakład stworzył także konstrukcje stalowe Variete -Theater „Plaza“ z Berlina
http://delibra.bg.polsl.pl/Content/1993 ... 929_H5.pdf

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 21 mar 2014, o 23:33
autor: mirza3
LukaszB pisze:Na tyle na ile znam niemiecki, a nie znam go prawie wcale :lol: Nasz zakład stworzył także konstrukcje stalowe Variete -Theater „Plaza“ z Berlina
Jak wynika z artykułu, Variete -Theater „Plaza“ wtórnie wykorzystał halę dawnego berlińskiego dworca Kolei Wschodniej (po 1918 r. mocno okrojonej) przy Küstriner Platz. Zaprojektowana przez Schwedlera w 1866 r. konstrukcja hali została wykonana przez Królewski Zakład Budowy Maszyn w Tczewie.
Podsumowując - rewelacja !!

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 24 mar 2014, o 00:20
autor: mirza3
Wygląda na to, że odnalezione przez Lukasz(a)B zapomniane dzieło tczewskiej fabryki jest największą wykonaną przez nią konstrukcją, poza oczywiście mostem tczewskim. Powstały w latach 1866-1867 w Berlinie-Friedrichshain czołowy dworzec Ostbahnhof był początkową stacją Kolei Wschodniej. Posiadał 5 torów obsługiwanych przez dwa perony przykryte halą o długości blisko 190 m. Jej konstrukcja, wykonana przez Królewski Zakład Budowy Maszyn w Tczewie, miała wysokość 19 m i składała się z łukowych dźwigarów kratownicowych o rozpiętości 37 m, rozmieszczonych w odstępach 7,5 m. Łączny ciężar konstrukcji bez żeliwnych wsporników i poszycia dachu wynosił blisko 425 ton, co przy produkcyjnych możliwościach zakładu wynoszących około 230 t rocznie, wymagało jego dwuletniego zaangażowania.

Dworzec Kolei Wschodniej w Berlinie - Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen 1870; z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej
dworzec Ostbahnhof.JPG
dworzec Ostbahnhof.JPG (418 KiB) Przejrzano 701 razy
dworzec Ostbahnhof.JPG
dworzec Ostbahnhof.JPG (418 KiB) Przejrzano 701 razy
Przekroje poprzeczny i wzdłużny hali dworcowej - Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen 1870; z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej
dworzec Ostbahnhof 2.JPG
dworzec Ostbahnhof 2.JPG (321.91 KiB) Przejrzano 701 razy
dworzec Ostbahnhof 2.JPG
dworzec Ostbahnhof 2.JPG (321.91 KiB) Przejrzano 701 razy
Dworzec Ostbahnhof w roku 1871; link za forum http://www.stadtbild-deutschland.org
Obrazek

Dworzec obsługiwał ruch pasażerski do 1881 r. kiedy to połączenia Kolei Wschodniej skierowane zostały na rozbudowany przelotowy Dworzec Śląski (obecnie Berlin Ostbahnhof). Instalacje kolejowe pełniły funkcję stacji towarowej, a hale dworcowe wykorzystywane były przez jednostki balonowe armii pruskiej, a następnie przez Czerwony Krzyż.
W 1929 r. w przebudowanych pomieszczeniach dworca rozpoczął działalność teatr muzyczny Varieté Plaza z widownią posiadającą blisko 3000 miejsc.

Varieté Plaza w roku 1930; linki za forum http://www.stadtbild-deutschland.org
Obrazek
Obrazek

Zniszczone pod koniec wojny obiekty dawnego dworca, zostały ostatecznie rozebrane w 1952 r.

Re: Królewski Zakład Budowy Maszyn

: 24 mar 2014, o 07:12
autor: LukaszB
Mirza :hi cy wiadomo kiedy zakład przestał istnieć?