Lokomotywa "Dirschau"

Dworce; Budynki kolejowe
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 625
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował;: 63 razy
Otrzymał podziękowań: 163 razy
Kontakt:

Lokomotywa "Dirschau"

#1

Post autor: zunia »

Ostatnio zachwycaliście się „Piękną Heleną”, a co z lokomotywą pod nazwą „ Dirschau ”?
Jedyne informacje, do których dotarłam mówią, że zbudowano ją w zakładach Borsiga w 1852 r. Osiągnęła prędkość maksymalną 105,5 km/h ! Dla porównania - średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła początkowo tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h.
Jak wyglądała lokomotywa „ Dirschau ”? Do której z tych lokomotyw była podobna?
Załączniki
se-men-borsig-lok.jpg
Pierwszy parowóz firmy Borsig. Rysunek techniczny 1840
se-men-borsig-lok.jpg (121.99 KiB) Przejrzano 2225 razy
Pierwszy parowóz firmy Borsig. Rysunek techniczny 1840
Pierwszy parowóz firmy Borsig. Rysunek techniczny 1840
se-men-borsig-lok.jpg (121.99 KiB) Przejrzano 2225 razy
DTMB_Saxonia.jpg
DTMB „Saxonia”
DTMB_Saxonia.jpg (24.66 KiB) Przejrzano 2225 razy
DTMB „Saxonia”
DTMB „Saxonia”
DTMB_Saxonia.jpg (24.66 KiB) Przejrzano 2225 razy
ose_borsig1866.jpg
Borsig z 1866 –zdjęcie z forum „Odkrywca”
ose_borsig1866.jpg (41.21 KiB) Przejrzano 2225 razy
Borsig z 1866 –zdjęcie z forum „Odkrywca”
Borsig z 1866 –zdjęcie z forum „Odkrywca”
ose_borsig1866.jpg (41.21 KiB) Przejrzano 2225 razy
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#2

Post autor: LukaszB »

zunia pisze:Ostatnio zachwycaliście się „Piękną Heleną”, a co z lokomotywą pod nazwą „ Dirschau ”?
Jedyne informacje, do których dotarłam mówią, że zbudowano ją w zakładach Borsiga w 1852 r. Osiągnęła prędkość maksymalną 105,5 km/h ! Dla porównania - średnia rozkładowa prędkość pociągów osobowych wynosiła początkowo tylko 39 km/h, a pociągów kurierskich 55 km/h.
Jak wyglądała lokomotywa „ Dirschau ”? Do której z tych lokomotyw była podobna?
To może być "Dirschau"
Borsig_steam_locomotive.jpg
Borsig_steam_locomotive.jpg (122.13 KiB) Przejrzano 2216 razy
Borsig_steam_locomotive.jpg
Borsig_steam_locomotive.jpg (122.13 KiB) Przejrzano 2216 razy
Opis: Lokomotywa firmy Borsig, Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, około 1850 roku. (wikipedia)
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Autor Tematu
zunia
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 625
Rejestracja: 16 mar 2011, o 20:55
Lokalizacja: Tczew:Bajkowe
Podziękował;: 63 razy
Otrzymał podziękowań: 163 razy
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#3

Post autor: zunia »

Jest katalog Borsiga , ale do tej pory nie znalazłam go w sieci. Ha! Można go kupić http://cgi.ebay.ph/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0756035715" onclick="window.open(this.href);return false;
Awatar użytkownika

Ramses74
Ambasador
Ambasador
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 829
Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
Lokalizacja: Tczew/Marl
Podziękował;: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 41 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#4

Post autor: Ramses74 »

A ja mam takie informacje o naszej ciuchci:

Fabryka:Johann Friedrich August Borsig GmbH - Berlin
Odbiorca: Królewska kolej wschodnia - Lokomotywa 66 "Dirschau",od 1873 - KO 316,od 1880 KEPV Bromberg Bbg 316.
Nr.fabryczny: 371
Rodzaj: G
Data produkcji: 1852 r.
Oddana do użytku: 7.10.1852
Układ kół: 1 B n2
1435 mm
Likwidacja: 1885 r.

Nasza lokomotywa miała 7 sióstr: KOTOMIERS, TERESPOL, LASKOWITZ, WARLUBIEN, CZERWINEK, PELPLIN i HOEHNSTEIN


D.W. :)
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#5

Post autor: LukaszB »

Dirschau nie był żadną serią lokomotyw tylko pojedynczym egzemplarzem ochrzczonym imieniem naszego miasta. Wystarczy teraz znaleźć choć jedno zdjęcie ::dawnytczew
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Ramses74
Ambasador
Ambasador
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 829
Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
Lokalizacja: Tczew/Marl
Podziękował;: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 41 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#6

Post autor: Ramses74 »

Dokopałem się wreszcie :yahoo
To jest lokomotywa "WARLUBIEN" siostra naszej ale dokładnie TAK wyglądała nasza lokomotywa "Dirschau" !! !! !!
Szkic namalowany przez maszynistę przedstawia "WARLUBIEN" po wykolejeniu się przed Pelplinem 14.11.1852 r.

D.W. :whistle
Załączniki
iisfbabv.jpg
iisfbabv.jpg (57.46 KiB) Przejrzano 2123 razy
iisfbabv.jpg
iisfbabv.jpg (57.46 KiB) Przejrzano 2123 razy
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.
Awatar użytkownika

przem710
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 127
Rejestracja: 6 lis 2011, o 17:40
Lokalizacja: Tczew - Miasto Kolejarzy
Podziękował;: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#7

Post autor: przem710 »

Te parowozy reprezentują bardzo wczesne serie parowozów, są bardzo prymitywne. Trudno znaleźć informacje na ich temat, aczkolwiek wiem że czasem można o nich poczytać w niemieckiej prasie dla miłośników kolei. Tych parowozów nie ma nawet w zestawieniu pruskich lokomotyw znajdujących się tutaj:

http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... Triebwagen" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciekawe czy były to pierwsze lokomotywy które pojawiły się w Tczewie? Pierwszy pociąg w Tczewie pojawił się w lipcu 1852, a nasz "Dirschau" rozpoczął pracę w październiku, więc na pewno nie był pierwszy. Chyba że któraś z jego sióstr była oddana ruchu planowego wcześniej. Dlatego pytam o pozostałe lokomotywy.
pozdrawiam
przem710

http://www.forumkolejowe.pl
Moja galeria kolejowa http://www.stacjatczew.cba.pl
Awatar użytkownika

LukaszB
Burmistrz
Burmistrz
Reakcje:
Posty: 7995
Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
Lokalizacja: Tczew
Podziękował;: 683 razy
Otrzymał podziękowań: 562 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#8

Post autor: LukaszB »

przem710 pisze:Ciekawe czy były to pierwsze lokomotywy które pojawiły się w Tczewie? Pierwszy pociąg w Tczewie pojawił się w lipcu 1852, a nasz "Dirschau" rozpoczął pracę w październiku, więc na pewno nie był pierwszy. Chyba że któraś z jego sióstr była oddana ruchu planowego wcześniej. Dlatego pytam o pozostałe lokomotywy.
Pierwszym pociągiem był parowóz Drache o którym można poczytać, niestety tylko po mniemniecku :( http://regiowiki.hna.de/Drache" onclick="window.open(this.href);return false;
Załączniki
drache_sm.jpg
drache_sm.jpg (37.5 KiB) Przejrzano 2159 razy
drache_sm.jpg
drache_sm.jpg (37.5 KiB) Przejrzano 2159 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
Awatar użytkownika

Ramses74
Ambasador
Ambasador
Obywatel
Obywatel
Reakcje:
Posty: 829
Rejestracja: 26 lut 2011, o 13:56
Lokalizacja: Tczew/Marl
Podziękował;: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 41 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#9

Post autor: Ramses74 »

Specjalne informacje kolejowe dla Przema710 :lol: i innych 8-)


Fabrykant,Nr.fab.,Rok prod.,Typ/Rodzaj,Układ kół,Odbiorca,Nazwa i numer

Borsig D 365 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "KOTOMIERS 60"
Borsig D 366 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "TERESPOL 61"
Borsig D 367 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "LASKOWITZ 62"
Borsig D 368 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "WARLUBIEN 63"
Borsig D 369 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "CZERWINEK 64"
Borsig D 370 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "PELPLIN 65"
Borsig D 371 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "DIRSCHAU 66"
Borsig D 372 1852 G 1Bn2 1435 mm 1852 Królewska kolej wschodnia "HOEHNSTEIN 67"

D.W. :whistle
Prawo dżungli,najsilniejszy i najszybszy wygrywa.
Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4761
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował;: 191 razy
Otrzymał podziękowań: 145 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Lokomotywa "Dirschau"

#10

Post autor: be-good »

Ramses74 pisze:... To jest lokomotywa "WARLUBIEN" siostra naszej ale dokładnie TAK wyglądała nasza lokomotywa "Dirschau" !! !! !!
Szkic namalowany przez maszynistę przedstawia "WARLUBIEN" po wykolejeniu się przed Pelplinem 14.11.1852 r. ...
Obrazek

Oto ówczesna wielkopolska relacja prasowa z tamtego wypadku; wygląda na to, że niedługo będziemy obchodzić dość okrągłą rocznicę pierwszej w okolicy Tczewa katastrofy kolejowej z aż (według notatki "TYLKO") trzema ofiarami śmiertelnymi.
P.S. "W pobliżu Czerwinka" to "w pobliżu Czerwińska" - dziś to miejsce określilibyśmy raczej jako przypisane do Smętowa Granicznego; nawet jedna z lokomotyw-bliźniaczek nazwana była "Czerwinsk".
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG (221.4 KiB) Przejrzano 2123 razy
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG
Gazeta W.X.P. 26 listopada 1852.JPG (221.4 KiB) Przejrzano 2123 razy
CZERW.jpeg
CZERW.jpeg (194.95 KiB) Przejrzano 2120 razy
CZERW.jpeg
CZERW.jpeg (194.95 KiB) Przejrzano 2120 razy
A kilka minut drogi od Czerwinska leży Smarzewo: viewtopic.php?p=23348#p23348" onclick="window.open(this.href);return false;
ODPOWIEDZ