To wrażenie jakie dworzec wywarł na Deotymie wynikało z półokrągłej, przeszklonej ściany, jaką zwrócona była ku Wiśle poczekalnia I/II klasy, posiadająca, tak jak i cały dworzec, gazowe oświetlenie wnętrza. Było to możliwe dzięki funkcjonowaniu dworcowej gazowni, która powstała według projektu dyrektora gazowni w Szczecinie Wilhelma Kornhardta i znajdowała się na północ od dworca, przy obecnej ulicy Za Dworcem. [tab=30]e - magazyn węgla"Dworzec kolei żelaznej w Czczewie, chociaż ciemnością otoczony, uderzył nas pyszną swoja budową, dziwnie się w cieniu rysującą: jego ściany całe kryształowe jarzyły się od niezliczonych świateł gazowych, jak gdyby pałac czarnoksięski."Jadwiga Łuszczewska (Deotyma) "Wycieczka do Gdańska"
[tab=30]f - zbiornik gazu
[tab=30]g - retortownia (budynek z piecem retortowym do gazyfikacji węgla)
Została uruchomiona latem 1857 r. i mogla wytwarzać ponad 75 000 m3 gazu rocznie. Pozwalało to na zasilanie "niezliczonych świateł gazowych" - w tym 420 palników wykorzystywanych do oświetlenia dworca i zwrotnic oraz 40 latarni na moście przez Wisłę. Produkowany gaz umożliwiał także zaopatrywanie dalszych 800 palników w powstałym dla potrzeb budowy kolei Królewskim Zakładzie Budowy Maszyn. Gazownia pracowała na potrzeby stacji do roku 1915, odkąd kolej zaczęła być zaopatrywana z gazowni miejskiej.
Budynki gazowni przy ul. Za Dworcem 9, z wyjątkiem "gazometru' - zbiornika na gaz, zachowały się do dnia dzisiejszego. Obiekty wpisane są do ewidencji dóbr kultury w Tczewie pod numerem 832.