
(www.herder-institut.de)
19 lipca 1852 r. dotarł przez Tczew do Gdańska pierwszy pociąg próbny. Uroczystego otwarcia linii /158,6
km/, dokonał król Fryderyk Wilhelm IV - 5 sierpnia 1852 r. Dziennik Urzędowy Królewskiego Departamentu
Poczty Nr 37, Zarządzenie Generalne Generalnego Urzędu Poczty Nr 104 - podaje: Dla ruchu pocztowego
między Bydgoszczą a Gdańskiem ustanawia się Urząd Spedycyjny, który oznaczony będzie Nr 11 z siedzibą
w Bydgoszczy, a podległy będzie tamtejszej Królewskiej Naczelnej Dyrekcji Poczty. Berlin, dnia 21
czerwca 1852. W ambulansach zaczęto stosować nowy typ stempla - trzywierszowy - stacja wyjściowa,
data, nr kursu i stacja docelowa /rys. 30 - 35/, a do kasowania znaczków na trasie Bydgoszcz - Tczew
stempel kursowy z nr 17
Od 2 sierpnia 1853 r. oddano do użytku trasę z Braniewa do Królewca. Tym samym obsługę odcinka
Malbork - Królewiec /stemple kursowe rys. 36 - 37/ powierzono Spedycyjnemu Urzędowi Poczty Nr 11 w
Tczewie, przeniesionemu z Bydgoszczy. Urząd ten zmienia ponownie siedzibę w lipcu 1854 r. do Gdańska10
.
W Dziennik Urzędowy Nr 4 z 29.01.1856, Zarządzenie Nr 20 - zmieniono nazwę ze Spedycyjny Urząd Pocztowy, na
Kolejowy Urząd Pocztowy i z Ambulanse Spedycji Pocztowej, na Kolejowe Ambulanse Pocztowe.
18 km odcinek Malbork - Tczew z mostami na Leniwce i Nogacie oddano do użytku 12 października 1857
r. Dziennik Urzędowy z 22.10.1857 - Nr 115 potwierdza otwarcie skrótu z Berlina przez Frankfurt n/Odrą do
Krzyża i wspomnianego wyżej odcinka Tczew - Malbork. Oznacza to otwarcie całej trasy Berlin -
Królewiec. Ambulanse Berlin - Bydgoszcz /rys. 38 - 52/ obsługuje Kolejowy Urząd Poczty Nr 4 w Berlinie,
a trasę Bydgoszcz - Królewiec - Kolejowy Urząd Poczty Nr 11, przeniesiony ponownie z Gdańska
Następna linia Pruskiej Kolei Wschodniej OSTBAHN powstała w celu skrócenia trasy Piła - Tczew przez
Złotów /16.01.1871 r./ - Zblewo /15.08.1873 r./ i równolegle z Tczewa do - Zblewo /15.04.1871 r./. Długość
trasy - 180,4 km skracała o 94,4 km i czas jazdy o prawie 3 godz. - wobec dotychczasowej przez
Bydgoszcz /274,8 km/. Na nowej trasie wprowadzono ambulanse pocztowe, podległe Kolejowemu
Urzędowi Poczty Nr 18 w Berlinie
oraz stemple dokumentujące opracowane przesyłki - rys. 104 - 106.
Również w tym Dzienniku Urzędowym Zarządu Poczty Rzeszy Niemieckiej Nr 59 - Generalne Zarządzenie
Generalnego Urzędu Poczty Nr 161 z dnia 8.08.1873 r., podaje o ponownym przeniesieniu Pocztowego
Urzędu Kolejowego Nr 11 z Bydgoszczy do Tczewa i powierza zarządzanie i dozór poczty na trasach:
Tczew-Ejtkuny, Tczew-Bydgoszcz i Tczew-Nowy Port21
. Spowodowało to wycofanie ambulansu Bydgoszcz
- Gdańsk.
Na rys. 107 pokazano schemat podległych połączeń Pocztowego Urzędu Kolejowego
/http://www.pzfpoznan.pl/psf/2015-04_mro ... nr_xi.pdf/Zarządzeniem Nr 93 z 21.09.1883 r. wprowadził Urząd Poczty Rzeszy owalne stemple trasy, które służyły
jako jeden stempel dla trasy docelowej i powrotnej, z numerem ambulansu w pociągu /przykładowe stemple
tras na rys. 122 - 131/ dopuszczając używanie dotychczasowych stempli trzywierszowych do roku 188727
Zgadzam się...to poroże pochodzi od młodego jelonka...po lewej stronie drzwi są "łopaty" łosia...czy w środku oprawy nie ma żadnych oznaczeń? @LukaszB ?treviss pisze: ↑26 lut 2021, o 15:51 Na pierwszy rzut oka to wydaje mi się, że jest znacznie mniejsze w porównaniu z tamtymi. Być może było umieszczone w innym miejscu restauracji.
Trzeba by zmierzyć to poroże i potem fotogrametrycznie oszacować wymiary na pocztówkach i w ten sposób może by się udało dopasować.