Chór i organy
-
- Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4415
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
- Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
- Kontakt:
Chór i organy
W kościelnej salce przy ul. Dominikańskiej na ścianie wisi to zdjęcie ...niestety nie wiem z jakiego roku pochodzi i jaki chór tam widzimy.
- Załączniki
-
- DSCF5513.JPG (572.54 KiB) Przejrzano 4179 razy
- DSCF5513.JPG (572.54 KiB) Przejrzano 4179 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Chór i organy
Organy – prospekt neogotycki (1870 rok), instrument współczesny.
Z boku znajdują się niewielkie i opuszczone organy pomocnicze- Załączniki
-
- organy2.JPG (173.02 KiB) Przejrzano 4110 razy
- organy2.JPG (173.02 KiB) Przejrzano 4110 razy
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Rajca
- Reakcje:
- Posty: 1593
- Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
- Podziękował;: 343 razy
- Otrzymał podziękowań: 379 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Chór i organy
Czy gdzieś jest jakiś napis, która firma je wyprodukowała?
Najpiękniejszych chwil w życiu nie zaplanujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7996
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 685 razy
- Otrzymał podziękowań: 562 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Chór i organy
Firma Mollin z Chiojnic http://www.mollin-organy.com.pl/. nasze organy są nowe (tzn lata 80te po pożarze wieży) ale wkomponowane w starą skrzynię.niespokojna66 pisze:Czy gdzieś jest jakiś napis, która firma je wyprodukowała?
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II
-
- Przybysz
- Reakcje:
- Posty: 2
- Rejestracja: 3 sty 2013, o 17:13
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 0
- Kontakt:
Re: Chór i organy
Co do pierwszego zdjęcia - jest to chór farny św. Grzegorza z orkiestrą.
A teraz do meritum: O organach w tczewskiej Farze.
Od wczesnych lat kościół nasz znajdował się pod patronatem krzyżaków i pewne jest, że to oni sprawili we Farze pierwsze organy. Jak podaje E. Rozenkranz w "Dziejach Tczewa", w XV w. w tczewskiej szkole parafialnej nauczał organista (który bez organów byłby nazwany jedynie nauczycielem).
Ów instrument niewątpliwie znajdował się na emporze nad zakrystią, po lewej stronie prezbiterium - takie usytuowanie jest właściwe dla liturgii tamtych czasów, kiedy to mianem chóru określano śpiewających chorał gregoriański duchownych. Potwierdza to także analogia do innych kościołów państwa krzyżackiego, gdzie empora - niegdyś organowa - znajdowała się przy ołtarzu (Steblewo, Ostaszewo, Boręty, a B. Schmidt podaje także Miłoradz i Montowy; żadne jednak z powyższych nie zachowały się w pierwotnej formie do dziś).
Ks. Kupczyński w opisie Fary wspominał, że podczas przebudowy przeprowadzonej za prob. Mettenmeyera, tj. w latach 60. XIX w., gdy obniżono dach nawy, zlikwidowano ów "chórek" nad zakrystią, a razem z nim "organy - pozytywkę". Można tu stwierdzić, że słowo "pozytywka" oznacza pozytyw w ujęciu organologicznym, czyli małe jednomanuałowe (jednoklawiaturowe) organy bez pedału, liczące kilka głosów. Nie uważam, by instrument ten mógł wygrywać samodzielnie jakieś melodie, a więc być "pozytywką" lub fachowo - organolą. Mógł natomiast pochodzić z doby średniowiecza (por. z organami kościoła śś. Janów w Toruniu).
Rozmiary pozytywu nie przystawałyby jednak do rangi naszej świątyni. Wiele mniejszych kościołów w XVI - XVII wieku miało już organy z pedałem i drugim manuałem. Stąd moja hipoteza, że nad wejściem głównym do kościoła istniała od tamtych czasów empora z drugimi, większymi organami.
Natomiast bliżej współczesności: Obecna empora pochodzi z czasów przebudowy w latach 60. XIX wieku. Organy natomiast są najpóźniej z lat 70. tegoż stulecia. Na podstawie wyglądu zewnętrznego szafy organowej oraz relacji świadka odnośnie ich obsługi wydaje mi się, że ich autorem był August Terletzki, organmistrz z Elbląga. Były to organy o trakturze mechanicznej, dwóch manuałach oraz klawiaturze pedałowej. W broszurze prob. Kupczyńskiego wspomina się o potrzebie ich remontu, lecz nie wiem, czy go dokonano. Instrument ten służył akompaniowaniu przy nabożeństwach aż do roku 1950, kiedy to (zapewne przez jego kiepski stan) podjęto decyzję o gruntownej przebudowie i zmianie traktury na pneumatyczną. Postanowiono odwrócić kontuar tak, aby grający widział bezpośrednio ołtarz, a nie przy pomocy lustra. Podjął się tego organmistrz Józef Sobiechowski z Bydgoszczy. Zestawienie głosów jawi się następująco:
Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti, Zmacniacz reg., Expresja II, Tremolo
W roku 1982, po pożarze wieży, organy zamilkły i pojawiła się konieczność zbudowania nowego instrumentu. Po starym pozostawiono stół gry z boku (to nie są niestety dodatkowe organy pomocnicze). W 1986 zbudowano więc nowe organy, znów mechanicznej traktury. Zajęła się tym firma Józefa Mollina z Odr. Dyspozycja głosów:
Żaluzja, Tremolo I, Tremolo II
Najlepsze życzenia z okazji urodzin tego forum składam wszystkim czytelnikom i autorom, dziękując za zainteresowanie historią grodu Sambora
A teraz do meritum: O organach w tczewskiej Farze.
Od wczesnych lat kościół nasz znajdował się pod patronatem krzyżaków i pewne jest, że to oni sprawili we Farze pierwsze organy. Jak podaje E. Rozenkranz w "Dziejach Tczewa", w XV w. w tczewskiej szkole parafialnej nauczał organista (który bez organów byłby nazwany jedynie nauczycielem).
Ów instrument niewątpliwie znajdował się na emporze nad zakrystią, po lewej stronie prezbiterium - takie usytuowanie jest właściwe dla liturgii tamtych czasów, kiedy to mianem chóru określano śpiewających chorał gregoriański duchownych. Potwierdza to także analogia do innych kościołów państwa krzyżackiego, gdzie empora - niegdyś organowa - znajdowała się przy ołtarzu (Steblewo, Ostaszewo, Boręty, a B. Schmidt podaje także Miłoradz i Montowy; żadne jednak z powyższych nie zachowały się w pierwotnej formie do dziś).
Ks. Kupczyński w opisie Fary wspominał, że podczas przebudowy przeprowadzonej za prob. Mettenmeyera, tj. w latach 60. XIX w., gdy obniżono dach nawy, zlikwidowano ów "chórek" nad zakrystią, a razem z nim "organy - pozytywkę". Można tu stwierdzić, że słowo "pozytywka" oznacza pozytyw w ujęciu organologicznym, czyli małe jednomanuałowe (jednoklawiaturowe) organy bez pedału, liczące kilka głosów. Nie uważam, by instrument ten mógł wygrywać samodzielnie jakieś melodie, a więc być "pozytywką" lub fachowo - organolą. Mógł natomiast pochodzić z doby średniowiecza (por. z organami kościoła śś. Janów w Toruniu).
Rozmiary pozytywu nie przystawałyby jednak do rangi naszej świątyni. Wiele mniejszych kościołów w XVI - XVII wieku miało już organy z pedałem i drugim manuałem. Stąd moja hipoteza, że nad wejściem głównym do kościoła istniała od tamtych czasów empora z drugimi, większymi organami.
Natomiast bliżej współczesności: Obecna empora pochodzi z czasów przebudowy w latach 60. XIX wieku. Organy natomiast są najpóźniej z lat 70. tegoż stulecia. Na podstawie wyglądu zewnętrznego szafy organowej oraz relacji świadka odnośnie ich obsługi wydaje mi się, że ich autorem był August Terletzki, organmistrz z Elbląga. Były to organy o trakturze mechanicznej, dwóch manuałach oraz klawiaturze pedałowej. W broszurze prob. Kupczyńskiego wspomina się o potrzebie ich remontu, lecz nie wiem, czy go dokonano. Instrument ten służył akompaniowaniu przy nabożeństwach aż do roku 1950, kiedy to (zapewne przez jego kiepski stan) podjęto decyzję o gruntownej przebudowie i zmianie traktury na pneumatyczną. Postanowiono odwrócić kontuar tak, aby grający widział bezpośrednio ołtarz, a nie przy pomocy lustra. Podjął się tego organmistrz Józef Sobiechowski z Bydgoszczy. Zestawienie głosów jawi się następująco:
I. Manuał Bordun 16' Tromba 8' Pryncypał 8' Koncertflet 8' Gamba 8' Oktava 4' Qwinta 2 rzęd. Fl. leśny 2' Sesquialtera 2 rzęd. Mixtura 3 - 4 rzęd. Flet 4' | II. Manuał Pr. Skrz. 8' Portunal 8' Aeolina 8' Łag. Kryty 8' Gęśliczka 4' Super Okt 2' |
Pedał Puzon 16' Prync.Bas 16' Subbas 16' Oktavbas 8' Violon-Cello 8' Coral 4' (Violon 8') | Kopulacje II-I II-I Super II-I Sub I-I Super II-II Super I-P II-P |
W roku 1982, po pożarze wieży, organy zamilkły i pojawiła się konieczność zbudowania nowego instrumentu. Po starym pozostawiono stół gry z boku (to nie są niestety dodatkowe organy pomocnicze). W 1986 zbudowano więc nowe organy, znów mechanicznej traktury. Zajęła się tym firma Józefa Mollina z Odr. Dyspozycja głosów:
Manuał I. Bourdon 16' Pryncypał 8' Rurflet 8' Gamba 8' Oktawa 4' Blokflet 4' Quinta 2 2/3' Superoktawa 2' Mixtura 5-6x Trompet 8' | Manuał II. Gemshorn 8' Gedackt 8' Salicet wibr. 8' Prestant 4' Flet poprz. 4' Szpicflet 2' Quinta 1 1/3' Sesquialtera 2x Szarf 4-5x Dulcjan 16' Obój 8' |
Subkontra 32' Pryncypałbas 16' Subbas 16' Oktawbas 8' Fletbas 8' Chorałbas 4' Mixtura 4x Puzon 16' Trompet 8' | I-II I-P II-P |
Najlepsze życzenia z okazji urodzin tego forum składam wszystkim czytelnikom i autorom, dziękując za zainteresowanie historią grodu Sambora