Porównałem współczesną mapę Tczewa z projektem budowy dworca, mostów i torów kolejowych z połowy XIX wieku. Na tej archiwalnej mapce jest oznaczony układ dróg i wzniesień sprzed budowy infrastruktury kolejowej.
Na współczesnej mapie zaznaczyłem na czerwono dawne fortyfikacje z epoki napoleońskiej, na zielono dawne wzgórze Zamajte, na niebiesko opływający to wzgórze Kanał Młyński ze zgrubieniem w południowej części, czyli Jeziorem Jaśnicz. Na fioletowo zaznaczyłem drogi – jest to dawna trasa na Śliwiny przez dzisiejszy Park Kopernika, dawna droga na Gdańsk funkcjonująca od lat 20-tych do 50-tych XIX wieku - wcześniej do Gdańska jechało się nie dzisiejszą ul. Gdańską, a Wojska Polskiego i Jagiellońską. Nowa droga na Gdańsk została nieco inaczej poprowadzona w momencie budowy starego dworca – powstał plac Dworcowy, czyli dzisiejsze rondo koło MOPS-u. Odnogą drogi na Gdańsk była dzisiejsza ul. Warsztatowa, którą na początku XIX wieku przemaszerował Napoleon ze swoim wojskiem i armatami i od tego momentu odnogę tę nazywano Kanonen Weg (droga armatnia), czyli po spolszczeniu Kanonka.
Dziś nie ma śladu po dawnym Jeziorze Jaśnicz, po dawnym korycie Kanału Młyńskiego, po wzgórzu Zamajte i po napoleońskich fortyfikacjach. Gdy Prusacy poprowadzili przez Tczew linię kolejową, rzeźba terenu została radykalnie zmieniona. Gdybyśmy cofnęli się w czasie o zaledwie 200 lat i stanęli na środku ronda koło MOPS-u, cała okolica byłaby dla nas całkowicie nie do poznania.
ANIMACJA w gifie >> https://gph.is/g/4LxR3DP
Układ przestrzenny przed budową infrastruktury kolejowej
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.