Most Knybawski
-
- Rajca
- Reakcje:
- Posty: 1593
- Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
- Podziękował;: 343 razy
- Otrzymał podziękowań: 379 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4415
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
- Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
- Załączniki
-
- SDC10914.jpg (267.22 KiB) Przejrzano 2546 razy
- SDC10914.jpg (267.22 KiB) Przejrzano 2546 razy
-
- Najemca
- Reakcje:
- Posty: 212
- Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 1 raz
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
-
- Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4415
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
- Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
-
- Przybysz
- Reakcje:
- Posty: 91
- Rejestracja: 21 sie 2011, o 11:44
- Podziękował;: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 1 raz
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
- Załączniki
-
- bunkry0.jpg (191.51 KiB) Przejrzano 2537 razy
- bunkry0.jpg (191.51 KiB) Przejrzano 2537 razy
-
- bunkry.jpg (123.54 KiB) Przejrzano 2537 razy
- bunkry.jpg (123.54 KiB) Przejrzano 2537 razy
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 392
- Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 77 razy
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
Ot taka ciekawostka. Dzisiaj widziałem zdjęcie prezentujące wjazd na most knybawski od strony "tczewskiej". Pomimo, iż zostało ono podpisane jako wykonane w 1949 r. (podpisany jako "most na Wiśle w Tczewie") , pochodzi ono najprawdopodobniej z lat 1951 - 1952 (uwidoczniony na nim most jest zbyt "kompletny"). Nie mogę jednak wykluczyć, iż gdzieś w tle nie są prowadzone roboty nieujęte na fotografii, co świadczyłoby, że faktycznie pochodzi ono z 1949 r.
Wracając jednak do meritum. Na zdjęciu widać, iż wzdłuż mostowej szosy ułożone były, niezbyt gęsto ale regularnie, konstrukcje przypominające "maszty" oświetlenia (wiemy, iż tczewskie i knybawski most miały najprawdopodbniej już wówczas dostęp do energii elektrycznej, jak również.... własne linie telefoniczne na przyczólkach). Niestety pomimo ciągłych prób powiększenia zdjęcia, nie jestem w stanie jednpznacznie stwierdzić, czy mamy do czynienia z elementami systemu ośiwetlenia mostu. Niewykluczone, iż owe "maszty" miały inne zastosowanie.
-
- Koordynator
-
Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4761
- Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
- Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
- Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
- Podziękował;: 191 razy
- Otrzymał podziękowań: 145 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
Zdjęcie ŁeBa: http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 202#p30202" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Budnik
- Reakcje:
- Posty: 392
- Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 77 razy
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
Nawiązując trochę do tematu. Omawiana linie telefoniczne obu mostów (tczewskiego i knybawskiego) przynajmniej w pierwszym okresie ich funkcjonowania, jak się wydaje, mogły nie należeć w pełni do PKP. Zostały one założone najprawdopodobniej na potrzeby służb ochraniających obie przeprawy przez Wisłę (MO, ORMO, strażników mostowych, SOK, żołnierzy KBW). Wiele wskazuje na to, iż nie były to linie "otwarte", a tylko mające połączenie z ówczesnym Komisariatem Miejskim MO w Tczewie na ul. Lecha.
Należy przy tym wspomnieć, iż służby ochraniające oba mosty nie miały "łatwego życia" z władzami kolejowymi. Gdańska PKP np. nie chciała się zgodzić na zamontowania przy tczewskim moście reflektorów, które miały oświetlać jego dolną część.
-
- Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4415
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
- Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
źródło: http://www.berlinka.pcp.pl/most.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Pisarz Miejski
- Reakcje:
- Posty: 4415
- Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
- Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 22 razy
- Kontakt:
Re: Most Knybawski
...i tu pojawiło się wiele ciekawostek
Dodatkowymi informacjami podanymi w albumie była treść zawarta w tabeli:Most drogowy w Wiśle w Knybawie
Choć Knybawa należała przed wojną do Polski, do projektowania mostu Niemcy przystąpili jeszcze przed jej rozpoczęciem. W latach 1936-1937 przeprowadzili konieczne badania geologiczne, podobno skrywane pod pretekstem ułożenia nowego kabla telekomunikacyjnego, łączącego właściwą Rzeszę i Prusy Wschodnie. Jeszcze przed 1 września 1939 roku wykonano stalowe elementy przeprawy. a następnie złożono je w Gdańsku. Dzięki temu już po wybuchu konfliktu wystarczyło jedynie 18 miesięcy, aby połączyć brzegi Wisły w nowym miejscu. Prace rozpoczęto ok. 25 września 1939 r., a oddanie do użytku nastąpiło na urodziny Hitlera. W marcu 1941 r. Riechsstraßenbrücke , jak brzmiała pierwotna nazwa, znalazł się w ciągu komunikacyjnym Piła-Chojnice-Malbork-Elbląg. Był to stalowy most o konstrukcji blachownicowej i dziewięciu przęsłach, z której trzy najdłuższe zawieszono nad nurtem rzeki, a pozostałe nad prawobrzeżnymi terenami zalewowymi. Pierwotnej koncepcji nie zdołano do końca zrealizować - nie powstała zwłaszcza projektowana dekoracja rzeźbiarska w postaci dwóch postumentów, tworzących razem symboliczne przejście pomiędzy "starym germańskim państwem" a "nowym kolonizowanym Wschodem". W styczniu 1945 r. Niemcy wysadzili w powietrze przęsła nurtowe. Odbudowano je w latach 1946-1950 za pomocą elementów zrekonstruowanych w Stoczni Gdańskiej (zatem cześć nad nurtem nie jest oryginalna).
...oraz ciekawostka z ramki