Błotnik, Przegalina, Świbno

Awatar użytkownika

Autor Tematu
mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Błotnik, Przegalina, Świbno

#1

Post autor: mieczyslaw »

Wrzuciłem kilka miejscowości razem, ponieważ biorąc choćby samą Przegalinę - śluza Przegalina, a zjeżdżając z wału już zaczyna się Świbno? Jeśli ktoś z Was potrafiłby to uściślić lub sam będę w okolicy, przyjrzę się oznaczeniom miejscowości i wyedytuję.

Na początek, "początek" Martwej Wisły - tak wygląda obecnie starorzecze dawnej, oryginalne Wisły. Widok z brzegu na północ - zanim przekop Wisły stał się rzeczywistością, to właśnie tędy płynęły wody naszej największej rzeki, kierując się dalej na północny-zachód w stronę Gdańska. Obecnie w tym miejscu znajduje się (tzn. znajdowała się, bo w tym roku wiosną i latem przejeżdżając tamtędy, wymontowywano ostatnie metalowe pale, na których stał zbudowany po wojnie pomost, gdzie cumowały barki z popiołami z Elektrociepłowni Wybrzeże (fragment pomostu widoczne z lewej strony zdjęcia) - i tutaj pewna rozbieżność - spotkałem się z dwiema informacjami nt. tego jak wykorzystywano, a raczej co robiono z tymi popiołami:
1. były tłoczone rurociągiem do przekopu Wisły i tam porywał je główny nurt, który transportował do Zatoki Gdańskiej,
2. zostały wykorzystane na zasypanie starorzecza, którego przebieg możemy dość dobrze zobaczyć korzystając ze zdjęć satelitarnych dostępnych w sieci.

Obrazek

Rozkopany nasyp ziemny - widoczne popioły:
Obrazek

Widok na międzywale - w oddali rysują się lasy porastające wydmy po stronie Świbna i Mikoszewa oraz końcowy przebieg Przekopu Wisly:
Obrazek

Droga prowadząca do Przegaliny - biegnie po koronie starego wału - po lewej stronie widok na Martwą Wisłę, po prawej widoczny jest fragment pola i nowy wał, zbudowany z ziemi wydobytej podczas tworzenia nowego koryta rzeki - przekopu (i Martw Wisła i wał są widoczne z tego miejsca, ale nie na poniższym zdjęciu):
Obrazek

Most nad śluzą w Przegalinie - do niedawna znajdował się tam drewniany most, któremu co jakiś czas przybywało kolejnych ograniczeń - chyba jego stan był tak katastrofalny, że groził zawaleniem, a deski pod jadącymi pojazdami zachowywały się jak klawisze pianina) - widok w kierunku Świbna:
Obrazek

Kanał żeglowny prowadzący od Przekopu Wisły do Martwej Wisły - ze względu na to iż przekop prowadzi w praktycznie linii prostej (w rzeczywistości lekkim łukiem) ku zatoce, w samym ujściu Wisły gromadzi się materiał, który transportuje rzeka. W związku z tym, bezpośrednie ujście jest praktycznie nieżeglowne ze względu na liczne osady i pojawiające się łachy, a jego utrzymanie w stanie żeglownym byłoby bardzo kosztowne i całkowicie nieekonomiczne, dlatego ewentualny transport (który dziś praktycznie nie istnieje) korzysta albo z śluzy Przegalina, albo Gdańska Głowa. Jeszcze jako ciekawostka - tu tutaj, po prawej stronie na poniższym zdjęciu, w zeszłym roku cumowały lodołamacze w oczekiwaniu na kruszenie ewentualnych zatorów lodowych - niebawem wrzucę jakieś zdjęcia:
Obrazek

Widok obecnej śluzy z wejściem na Martwą Wisłę - na prawo w tle, widoczny kanał biegnący od starej śluzy, obecnie nieczynnej - jest zasypana wałem ziemnym od strony portu, tj. Przekopu Wisły:
Obrazek

Za tą bramą znajdowały się kiedyś tereny portowo-stoczniowe (przypuszczalnie najpierw powstał tam port, gdyż został on zbudowany wraz z przekopem, jako port dla lodołamaczy oczekujących zimą na likwidację zatorów lodowych):
Obrazek

Napis na tablicy:
Obrazek

Odwracając się w stronę północy i zostawiając port za swoimi plecami, można zauważyć pozostałości torów Żuławskiej Kolei Dojazdowej, które prowadziły do przeprawy promowej:
Obrazek

Poniższe zdjęcie zostało zrobione już z samego Świbna, z okolic obecnej przeprawy promowej Świbno - Mikoszewo, widać wyraźnie rząd domków posadowionych na szerokim wale, który został zbudowany z ziemi wydobytej podczas budowania przekopu:
Obrazek

Ujście:
Obrazek

Drugi brzeg - Mikoszewo - na drugim brzegu znajduje się pomnik poświęcony ofiarom ewakuacji obozu Stutthof w 1945 roku:
Obrazek

Port rybacki w Świbnie - można tam kupić świeże ryby prosto z kutra - w tle budynek (ze spadzistym dachem po prawej stronie) Brzegowej Stacji Ratownictwa w Świbnie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



edit:
zapomniałem dodać, nie są to zdjęcia aktualne - zrobiłem je 28 marca 2010 roku, także "coś" mogło się zmienić od tego czasu, choćby stara przystań na Martwej Wiśle, gdzie gmina Cedry Wielkie planuje budowę mariny; zmieniony ma zostać również most nad śluzą w Przegalinie na taki, który umożliwi korzystanie ze śluzy wyższym jednostkom.
Awatar użytkownika

Autor Tematu
mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Błotnik, Przegalina, Świbno

#2

Post autor: mieczyslaw »

Te zdjęcia zostały zrobione bodajże wiosną 2010 roku (dokładnej daty nie sposób określić, zdjęcia są zrobione aparatem analogowym). Jedyne co pamiętam, że zamiast wracać do domu DK91, wybrałem się przez Wyspę Sobieszewską, Świbno, Przegalinę, Błotnik, Kiezmark, Leszkowy, Stablewo, itd. do Tczewa :)

Stary dom żuławski, niestety już ząb czasu zrobił swoje i nie posiada choćby werandy od strony dawnego ogrodu - dom jest położony na uboczu, otoczony starymi i potężnymi drzewami, w pobliżu znajdują się budynki gospodarcze (jeden w stanie rozpadu), dawny ogród, oczko wodne - w czasach świetności musiał mieszkać tu ktoś zamożny:
Obrazek

Ten budynek znajduje się pomiędzy starą śluzą (a może to były tylko wrota przeciwpowodziowe? a obecnie są zasypane) a nową po stronie zachodniej, tj. Martwej Wisły:
Obrazek

Wjazd na mostek nad śluzą w Przegalinie - wyraźnie widoczne pozostałości torów kolejki wąskotorowej (wjazd od strony północnej, tj. Świbna):
Obrazek

Przycumowane lodołamacze w oczekiwaniu na akcję kruszenia lodu na Wiśle - miałem niezwykłe szczęście i pecha jednocześnie - tego dnia nie zabrałem aparatu cyfrowego, a jedynie analog, jednocześnie nie biorąc zapasowych rolek filmu - to pech; szczęściem zaś mogę określić spotkanie bazującego na lodołamaczach pracownika PBW (Przedsiębiorstwo Robót Wodnych, obecny armator widocznych na zdjęciach jednostek), który trochę powspominał o swojej pracy na lodołamaczach, pchaczach i barkach, których kiedyś na polskich rzekach nie brakowało, a przy okazji pokazał co nieco (na pierwszym planie Żbik):
Obrazek

Widok w kierunku śluzy z pokładu Foki:
Obrazek

Sterówka Foki:
Obrazek

I widok w stronę Wisły, również z Foki:
Obrazek

Tu raz jeszcze zabudowa Świbna na zachodnim wale - ciekawostka: wschodni wał (oba zbudowane z ziemi wydobytej podczas budowy przekopu Wisły) jest bardzo szeroki - korona ma szerokość 11m, ława 20m - zachodni jest jeszcze potężniejszy. Wały, ich rozstawienie oraz wysokość, zostały obliczone na wielką wodę (największa powódź jaka miała przed budową przekopu miejsce, to wiosenne roztopy w 1888 roku, kiedy pod wodą znalazła się spora część Gdańska; od czasu udostępnienia wodom Wisły 7,5km przekopu Żuławy nie były zagrożone bezpośrednio przez wody Wisły aż po dziś dzień!, zaś podczas wielkiej inwestycji, kiedy odcięto naturalne odpływy Wisły, by maksymalnie uprościć pochód mas lodowych podczas wiosennych i zimowych wezbrań, która miała miejsce w latach 1895-1915, zrobiono również przegląd wałów od Tczewa po stronie zachodniej, aż do przekopu gdzie zbudowano nowe obwałowania oraz od Cypla Mątowskiego aż do ujścia na wschodnim brzegu rzeki - i to wszystko ciągu 20 lat przy tamtejszym stanie techniki! - wyobrażacie sobie takie przedsięwzięcie dziś?):
Obrazek

Ujście Wisły:
Obrazek

Nieczynna w okresie jesienno-zimowym przeprawa promowa Świbno-Mikoszewo:
Obrazek

Ulica wzdłuż korony wału, po prawej stronie dawne domki rybackie - tą drogą dojedziemy do Przegaliny:
Obrazek

Gdzieś w połowie drogi między Świbnem i Przegaliną patrząc na południe - w oddali spłoszone żurawie:
Obrazek
Awatar użytkownika

Autor Tematu
mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Błotnik, Przegalina, Świbno

#3

Post autor: mieczyslaw »

Okolica śluzy w Przegalinie trochę się zmieniła, a wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek. Obok istniejącego mostu powstaje most zwodzony (obrotowy?), dzięki któremu łódki z wysokimi masztami będą mogły być śluzowane pomiędzy Martwą Wisłą, a Wisłą. Gdyby ta ostatnia była żeglowna, stwarzałoby to doskonałą możliwość do wznowienia żeglugi śródlądowej, jeśli nie na szlakach transportowych, to chociaż sezonowo, całkowicie turystycznie. Kolejną ciekawostką, która się potwierdziła, jest to iż gmina Cedry Wielkie, w miejscu gdzie kończy się koryto dawnej Wisły, obecnie "zaczyna się" Martwa Wisła, powstaje marina - przystań jeszcze nie została ukończona, ale stoi już budynek samej mariny. Cieszy mnie ogromnie, że w końcu Żuławy mają szansę z zapomnianych, stać się naprawdę atrakcyjnym i o niespotykanych własnościach regionem Polski.
Wracając do Przegaliny - stoją już lodołamacze, które w razie zamarznięcia rzeki, powstania ryzyka zatorów lodowych lub niedrożności koryta na skutek niskich temperatur, mają wkroczyć do akcji. Zastanawia mnie tylko, czy przy tak niskim stanie wody, będą w stanie operować w sytuacji nagłej potrzeby.
Zdjęcia z 24 grudnia 2011:

Droga (przypuszczam, że) prowadząca po koronie starego wału przeciwpowodziowego (po lewej stronie Martwa Wisła, po prawej - Przekop Wisły, za kolejnym wałem) - jadąc tą drogą należy uważać na nierówności - drzewa są wiekowe, a korzenie spowodowały wiele wybrzuszeń w asfalcie:
Obrazek

Port zbudowany z myślą o lodołamaczach podczas wykonywania przekopu w XIXw. Później korzystało z niego PBW w Tczewie mające tu swój oddział - jeszcze w latach 90-tych stało tu kilka pordzewiałych jednostek, kiedyś też zimował tutaj prom samochodowy kursujący w sezonie pomiędzy Świbnem i Mikoszewem - tam w oddali, niewidoczna przez mgłę, Wisła:
Obrazek

Zdjęcie zrobione praktycznie z tego samego miejsca co powyższe - gdzieś w tym nasypie znajdowało się wejście do dawnej śluzy - obecnie nieczynnej:
Obrazek

Dawna śluza - na prawych wrotach widoczna tabliczka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Słabo widoczne, ale środkiem mostu biegną tory kolejki wąskotorowej - jadąc do Świbna, można jeszcze trafić na fragment torów w jezdni (widoczne na zdjęciach, które wrzuciłem wcześniej). Do niedawna to właśnie tym mostem, widniejącym na poniższym zdjęciu, odbywał się ruch. Teraz droga jest poprowadzona po wale ziemnym, który odgradzał starą śluzę od Wisły (portu) - widoczna na innych zdjęciach tzw. "ścianka szczelna" została najprawdopodobniej wbita w tym roku - nie pamiętam by wcześniej w ten sposób był zabezpieczony ten wał:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obecnie funkcjonująca śluza i most nad nią - od strony Martwej Wisły powstaje nowy most:
Obrazek

Śluza, widok z mostu - w oddali Martwa Wisła:
Obrazek

Lewa, południowa ściana śluzy i nad nią powstający przyczółek mostu:
Obrazek

Prawa, południowa część - wyraźnie widoczna, odsłonięta konstrukcja komory śluzy, która rozszerza się ku dołowi:
Obrazek

Obrazek

Edytowano: 29 gru 2011, o 00:36

Teraz pora na lodołamacze. Gdzieś w internecie znalazłem zdjęcia również 4 jednostek, które cumowały w Przegalinie zeszłej zimy, jednak sam trafiłem na wiosnę tego roku na tylko dwie jednostki - widoczne na wcześniejszych zdjęciach Żbik i Foka. Obecnie prócz wspomnianych są tam jeszcze Wydra i Lemur - są to większe jednostki, tzw. lodołamacze liniowe projektu L-400, zbudowane w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni (Wydrę zbudowano w 1969 roku). Zanurzenie konstrukcyjne jednostek tej serii to 1.40m, maksymalne 1.60m i zdolność do kruszenia lodu przy grubości 40cm w ruchu ciągłym. Trzy jednostki z tej serii należały do Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Tczewie (wcześniej Okręgowego Zarządu Wodnego), nazywały się Tapir, Lemur i Ocelot. Tapir został zezłomowany w 2003 roku, pozostałe są nadal w eksploatacji (http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/vie ... ead_id=386).

W oddali lodołamacze zacumowane przed wejściem do śluzy w Przegalinie - cała czwórka + cztery barki przycumowane przed nimi - dawno nie widziałem tyle pływającego sprzętu na Wiśle w jednym miejscu, mimo iż stoi na cumie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Na pierwszym planie Wydra, za nią Lemur:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Żbik i Foka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Barki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Błotnik, Przegalina, Świbno

#4

Post autor: mirza3 »

Do wyczerpującej relacji mieczysława dodać można już tylko nieco historycznych reminescencji o tej imponującej i unikalnej w skali Polski budowli hydrotechnicznej, jaką jest Przekop Wisły.

Zastanawiać może na przykład, dlaczego zbudowano obok siebie dwie śluzy.
W czasach kiedy powstawał Przekop, spław drewna posiadał wciąż duże znaczenie gospodarcze. W związku z tym powstał 1000 m kanał południowy, łagodnie skręcający zgodnie z kierunkiem nurtu rzeki.
sluzy-plan.JPG
Plan urządzeń żeglugowych w Przegalinie; Zeitschrift für Bauwesen Jahrgang XLVII 1897
sluzy-plan.JPG (316.76 KiB) Przejrzano 4389 razy
Plan urządzeń żeglugowych w Przegalinie; Zeitschrift für Bauwesen Jahrgang XLVII 1897
Plan urządzeń żeglugowych w Przegalinie; Zeitschrift für Bauwesen Jahrgang XLVII 1897
sluzy-plan.JPG (316.76 KiB) Przejrzano 4389 razy
Kanał miał konstrukcję skarpową, jego szerokość u podstawy wynosiła 11 m i zwiększała się przy brzegach do 20m.
kanal.JPG
Przekrój kanału spławnego; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
kanal.JPG (196.34 KiB) Przejrzano 4389 razy
Przekrój kanału spławnego; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
Przekrój kanału spławnego; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
kanal.JPG (196.34 KiB) Przejrzano 4389 razy
Śluza o szerokości komory 11 m i długości 300 m przeznaczona była do spławu tratew, choć nie wyłącznie, gdyż wyposażona została również we wrota eksploatacyjne na dolnej główce, co umożliwiało także śluzowanie statków.
sluza splawna.JPG
Śluza spławna: przekroje poprzeczne, przekrój wzdłużny, widok z góry i rzut fundamentów; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
sluza splawna.JPG (511.32 KiB) Przejrzano 4389 razy
Śluza spławna: przekroje poprzeczne, przekrój wzdłużny, widok z góry i rzut fundamentów; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
Śluza spławna: przekroje poprzeczne, przekrój wzdłużny, widok z góry i rzut fundamentów; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
sluza splawna.JPG (511.32 KiB) Przejrzano 4389 razy
Zastanawiać może również, dlaczego na nieczynnej śluzie północnej, do dziś znajdują się trzecie wrota (notabene wykonane przez stocznię Klawittera w Gdańsku).
sluza polnocna.JPG
sluza polnocna.JPG (486.93 KiB) Przejrzano 4389 razy
sluza polnocna.JPG
sluza polnocna.JPG (486.93 KiB) Przejrzano 4389 razy
Pierwotnie posiadała je każda ze śłuz. Zainstalowane na górnych główkach śluz i sięgające korony wałów, chroniły przejścia kanałów przez wały przed wysokim poziomem wody oraz naporem lodu.
Poniższy cytat opisuje poziomy wody i rzędne budowli przyjęte dla śluzy żegługowej:

Jako najwyższy miarodajny poziom żeglugowy wody dla eksploatacji śluzy, przyjęta zostala rzędna +2,00 N.N., aby także przy najwyższych przewidywalnych stanach wody w okresie letnim, śluza mogła funkcjonować. Stosownie do tego, wysokości murów na główkach i w komorach śluzy określone zostały na +3,00 N.N., a górna krawędź wrót na +2,75 N.N. Górna główka właściwej śluzy żeglugowej poprzedzona została trzecią główką dla wrót ochronnych, sięgających wysokości wału o rzędnej +7,50 N.N, przez co wrota ochronne zamykają całkowicie aż do korony wału lukę, uwarunkowana przejściem kanału przez wał. Wrota te przeznaczone są do ochrony przed lodem i wysoką wodą; są one zamykane jesienią po zakończeniu żeglugi i otwierane z jej rozpoczęciem na wiosnę. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem, sa one wykonane ze stali i zbudowanie nadzwyczajnie mocno, jako wrota wypornościowe o podwójnej ściance.

Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
[/cytat]
sluza zeglugowa.JPG
Sluza żeglugowa: widok, przekrój poprzeczny, przekrój wzdłużny i rzut fundamentów; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
sluza zeglugowa.JPG (493.73 KiB) Przejrzano 4389 razy
Sluza żeglugowa: widok, przekrój poprzeczny, przekrój wzdłużny i rzut fundamentów; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
Sluza żeglugowa: widok, przekrój poprzeczny, przekrój wzdłużny i rzut fundamentów; Centralblatt der Bauverwaltung Nr 34A 1895
sluza zeglugowa.JPG (493.73 KiB) Przejrzano 4389 razy
Poniżej szczegóły konstrukcji wzmiankowanych wrót ochronnych.
W ich dolnej części zwraca uwagę zastawka, która po otwarciu umożliwiała przepływ wodu do przestrzeni między wrotami ochronnymi a górnymi wrotami eksploatacyjnymi w celu odciążenia wrót ochronnych podczas ich otwierania.
wrota.JPG
Wrota ochronne śluzy żeglugowej; Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen Jahrgang XLVII 1897
wrota.JPG (297.7 KiB) Przejrzano 4389 razy
Wrota ochronne śluzy żeglugowej; Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen Jahrgang XLVII 1897
Wrota ochronne śluzy żeglugowej; Atlas zur Zeitschrift für Bauwesen Jahrgang XLVII 1897
wrota.JPG (297.7 KiB) Przejrzano 4389 razy
Nie powinna dziwić wykazana przez projektantów troska o niezawodność konstrukcji i uwarunkowane nim przeciwpowodziowe zabezpieczenie chronionych obszarów Żuław Gdańskich. Warto pamiętać, że przeprowadzone w latach 1891-1895 nakładem 20 mln marek regulacje ujścia Wisły, których fragmentem była budowa Przekopu i śluz w Przegalinie, kosztowały o ⅓ mniej niż straty spowodowane przez katastrofalną wiosenną powódź w 1888 roku, kiedy to woda sięgnęła cokołu gdańskiego Neptuna.
Dla porównania - aktualne parametry węzła wodnego Przegalina Południowa, z poświęconej mu strony RZGW Gdańsk:

• niska woda żeglugowa
-0.58 m Kr (450 cm)
• wysoka woda żeglugowa
+1.12 m Kr (620 cm)
• stan ostrzegawczy
+1.42 m Kr (650 cm)
• stan alarmowy
+1.92 m Kr (700 cm)

Jakkolwiek rzędne określane względem poziomu morza wg zera amsterdamskiego N.N. (Normal Null) nie różnią się znacznie od tych wyrażanych względem poziomu morza wyznaczanego w Kronsztadzie (Kr), to dla ścisłości podać tu można stosowaną, wyrażoną w metrach, zależność określoną przez właściwe rozporządzenie:
HKron. = HAmst. + 0,08
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

mirza3
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 499
Rejestracja: 6 lut 2011, o 20:29
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował;: 382 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Błotnik, Przegalina, Świbno

#5

Post autor: mirza3 »

Uchwycone przez XIX wieczny obiektyw obrazy z budowy nowego ujścia Wisły oglądać można w cyfrowym Muzeum Architerktury berlińskiego Uniwersytetu Technicznego.
Poniżej pochodzące z tej strony zdjęcia składające się na unikalny fotoreportaż z otwarcia (dosłownie) Przekopu Wisły 31 marca 1895 roku.
Po przekopaniu rowu o szerokości około 1 metra w piaskowej przegrodzie, o godz. 15:45 wody Wisły wpłynęły nowym ujściem do Bałtyku. Po pół godzinie miało ono już 80 m szerokości a po 3 godzinach napływająca woda i kry lodu poszerzyły je do ponad 200 m. Po tygodniu ujście Przekopu Wisły miało już 400 m szerokości.
Zdjęcia wykonane zostały od strony Świbna. Pierwsze cztery z plaży w kierunku Przekopu. W głębi po prawej stronie brzeg w Mikoszewie. Na czwartym zdjęciu widoczny wiatrak w Mikoszewie. Dwa ostatnie zdjęcia wykonane zostały z wydmy w Świbnie w kierunku morza. Na ostatnim zdjęciu widoczne spływające kry.
01.JPG
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
1/2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,028
01.JPG (278.19 KiB) Przejrzano 4369 razy
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895<br />1/2 godziny po otwarciu<br />TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,028
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
1/2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,028
01.JPG (278.19 KiB) Przejrzano 4369 razy
02.JPG
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
1 godzina po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,029
02.JPG (317.36 KiB) Przejrzano 4369 razy
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895<br />1 godzina po otwarciu<br />TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,029
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
1 godzina po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,029
02.JPG (317.36 KiB) Przejrzano 4369 razy
03.JPG
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
1 1/2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,030
03.JPG (334.2 KiB) Przejrzano 4369 razy
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895<br />1 1/2 godziny po otwarciu<br />TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,030
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
1 1/2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,030
03.JPG (334.2 KiB) Przejrzano 4369 razy
04.JPG
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,031
04.JPG (347.99 KiB) Przejrzano 4369 razy
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895<br />2 godziny po otwarciu<br />TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,031
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,031
04.JPG (347.99 KiB) Przejrzano 4369 razy
05.JPG
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
2 1/2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,032
05.JPG (355.95 KiB) Przejrzano 4369 razy
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895<br />2 1/2 godziny po otwarciu<br />TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,032
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
2 1/2 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,032
05.JPG (355.95 KiB) Przejrzano 4369 razy
06.JPG
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
3 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,033
06.JPG (417.06 KiB) Przejrzano 4369 razy
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895<br />3 godziny po otwarciu<br />TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,033
Przejście przekopu przez wydmę w Świbnie 31 marca 1895
3 godziny po otwarciu
TU Berlin Architekturmuseum, Inv. Nr. BZ-F 18,033
06.JPG (417.06 KiB) Przejrzano 4369 razy
"To co daje nam szczęście, nie jest fikcją"
Pozdrawiam
Awatar użytkownika

Autor Tematu
mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Błotnik, Przegalina, Świbno

#6

Post autor: mieczyslaw »

Kilka zdjęć lodołamaczy w zimowej scenerii - wczoraj rano rozkuły Przekop Wisły od ujścia do miejscowości Kiezmark (kilkaset metrów za mostem Wisła jest dalej skuta lodem). Na jednym ze zdjęć widać płynącą krę - miała tak około 200-300 metrów długości i prawie całą szerokością zajmowała wykutą w rzece rynnę.
Załączniki
przekop_3.jpg
Lodołamacze - w tle śluza.
przekop_3.jpg (111.46 KiB) Przejrzano 4337 razy
Lodołamacze - w tle śluza.
Lodołamacze - w tle śluza.
przekop_3.jpg (111.46 KiB) Przejrzano 4337 razy
przekop_4.jpg
Przekop Wisły patrząc w Kiezmarka (-u?).
przekop_4.jpg (226.34 KiB) Przejrzano 4337 razy
Przekop Wisły patrząc w Kiezmarka (-u?).
Przekop Wisły patrząc w Kiezmarka (-u?).
przekop_4.jpg (226.34 KiB) Przejrzano 4337 razy
przekop_8.jpg
Rufa Żbika - w tle śluza.
przekop_8.jpg (137.89 KiB) Przejrzano 4337 razy
Rufa Żbika - w tle śluza.
Rufa Żbika - w tle śluza.
przekop_8.jpg (137.89 KiB) Przejrzano 4337 razy
przekop_9.jpg
Żbik.
przekop_9.jpg (138.95 KiB) Przejrzano 4337 razy
Żbik.
Żbik.
przekop_9.jpg (138.95 KiB) Przejrzano 4337 razy
przekop_10.jpg
Na pierwszym planie Lemur.
przekop_10.jpg (129.72 KiB) Przejrzano 4337 razy
Na pierwszym planie Lemur.
Na pierwszym planie Lemur.
przekop_10.jpg (129.72 KiB) Przejrzano 4337 razy
przekop_11.jpg
Lemur, dalej Żbik i Foka.
przekop_11.jpg (159.78 KiB) Przejrzano 4337 razy
Lemur, dalej Żbik i Foka.
Lemur, dalej Żbik i Foka.
przekop_11.jpg (159.78 KiB) Przejrzano 4337 razy
ODPOWIEDZ