Na początek, "początek" Martwej Wisły - tak wygląda obecnie starorzecze dawnej, oryginalne Wisły. Widok z brzegu na północ - zanim przekop Wisły stał się rzeczywistością, to właśnie tędy płynęły wody naszej największej rzeki, kierując się dalej na północny-zachód w stronę Gdańska. Obecnie w tym miejscu znajduje się (tzn. znajdowała się, bo w tym roku wiosną i latem przejeżdżając tamtędy, wymontowywano ostatnie metalowe pale, na których stał zbudowany po wojnie pomost, gdzie cumowały barki z popiołami z Elektrociepłowni Wybrzeże (fragment pomostu widoczne z lewej strony zdjęcia) - i tutaj pewna rozbieżność - spotkałem się z dwiema informacjami nt. tego jak wykorzystywano, a raczej co robiono z tymi popiołami:
1. były tłoczone rurociągiem do przekopu Wisły i tam porywał je główny nurt, który transportował do Zatoki Gdańskiej,
2. zostały wykorzystane na zasypanie starorzecza, którego przebieg możemy dość dobrze zobaczyć korzystając ze zdjęć satelitarnych dostępnych w sieci.
Rozkopany nasyp ziemny - widoczne popioły:
Widok na międzywale - w oddali rysują się lasy porastające wydmy po stronie Świbna i Mikoszewa oraz końcowy przebieg Przekopu Wisly:
Droga prowadząca do Przegaliny - biegnie po koronie starego wału - po lewej stronie widok na Martwą Wisłę, po prawej widoczny jest fragment pola i nowy wał, zbudowany z ziemi wydobytej podczas tworzenia nowego koryta rzeki - przekopu (i Martw Wisła i wał są widoczne z tego miejsca, ale nie na poniższym zdjęciu):
Most nad śluzą w Przegalinie - do niedawna znajdował się tam drewniany most, któremu co jakiś czas przybywało kolejnych ograniczeń - chyba jego stan był tak katastrofalny, że groził zawaleniem, a deski pod jadącymi pojazdami zachowywały się jak klawisze pianina) - widok w kierunku Świbna:
Kanał żeglowny prowadzący od Przekopu Wisły do Martwej Wisły - ze względu na to iż przekop prowadzi w praktycznie linii prostej (w rzeczywistości lekkim łukiem) ku zatoce, w samym ujściu Wisły gromadzi się materiał, który transportuje rzeka. W związku z tym, bezpośrednie ujście jest praktycznie nieżeglowne ze względu na liczne osady i pojawiające się łachy, a jego utrzymanie w stanie żeglownym byłoby bardzo kosztowne i całkowicie nieekonomiczne, dlatego ewentualny transport (który dziś praktycznie nie istnieje) korzysta albo z śluzy Przegalina, albo Gdańska Głowa. Jeszcze jako ciekawostka - tu tutaj, po prawej stronie na poniższym zdjęciu, w zeszłym roku cumowały lodołamacze w oczekiwaniu na kruszenie ewentualnych zatorów lodowych - niebawem wrzucę jakieś zdjęcia:
Widok obecnej śluzy z wejściem na Martwą Wisłę - na prawo w tle, widoczny kanał biegnący od starej śluzy, obecnie nieczynnej - jest zasypana wałem ziemnym od strony portu, tj. Przekopu Wisły:
Za tą bramą znajdowały się kiedyś tereny portowo-stoczniowe (przypuszczalnie najpierw powstał tam port, gdyż został on zbudowany wraz z przekopem, jako port dla lodołamaczy oczekujących zimą na likwidację zatorów lodowych):
Napis na tablicy:
Odwracając się w stronę północy i zostawiając port za swoimi plecami, można zauważyć pozostałości torów Żuławskiej Kolei Dojazdowej, które prowadziły do przeprawy promowej:
Poniższe zdjęcie zostało zrobione już z samego Świbna, z okolic obecnej przeprawy promowej Świbno - Mikoszewo, widać wyraźnie rząd domków posadowionych na szerokim wale, który został zbudowany z ziemi wydobytej podczas budowania przekopu:
Ujście:
Drugi brzeg - Mikoszewo - na drugim brzegu znajduje się pomnik poświęcony ofiarom ewakuacji obozu Stutthof w 1945 roku:
Port rybacki w Świbnie - można tam kupić świeże ryby prosto z kutra - w tle budynek (ze spadzistym dachem po prawej stronie) Brzegowej Stacji Ratownictwa w Świbnie:
edit:
zapomniałem dodać, nie są to zdjęcia aktualne - zrobiłem je 28 marca 2010 roku, także "coś" mogło się zmienić od tego czasu, choćby stara przystań na Martwej Wiśle, gdzie gmina Cedry Wielkie planuje budowę mariny; zmieniony ma zostać również most nad śluzą w Przegalinie na taki, który umożliwi korzystanie ze śluzy wyższym jednostkom.