Fabryka Betonu
Regulamin forum
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
1. Treści i załączniki umieszczane w postach mogą być użyte w działalności Dawnego Tczewa przy zachowaniu dbałości o dane wrażliwe.
-
- Przybysz
- Reakcje:
- Posty: 1
- Rejestracja: 19 lut 2016, o 08:47
- Podziękował;: 0
- Otrzymał podziękowań: 1 raz
- Kontakt:
-
- Najemca
- Reakcje:
- Posty: 274
- Rejestracja: 15 lis 2012, o 08:51
- Podziękował;: 254 razy
- Otrzymał podziękowań: 325 razy
- Kontakt:
Re: Fabryka Betonu
Przypuszczalnie chodzi o tymczasowy zakład produkcyjny utworzony w związku z budową mostu tczewskiego - działający obok królewskiego zakładu budowy maszyn w Tczewie i cegielni knybawskiej. Nie mam pewności odnośnie lokalizacji, ale prawdopodobnie w pobliżu mostu. @LukaszB i @zielu - macie może więcej informacji w tej kwestii? W tym dokumencie jest to opisane krótko na str. 6:
"Obszar Prus Zachodnich na terenie delty Wisły, miał czysto rolniczy charakter, w związku z tym nie było warunków potrzebnych do wykonania takich mostów. Niezbędne obiekty i urządzenia musiały dopiero zostać wybudowane lub sprowadzone przed rozpoczęciem budowy zasadniczej (tablica14). Żeby uniknąć sprowadzania drogiego cementu, niezbędnego do produkcji betonu i zapraw, postanowiono produkować go na miejscu. W specjalnie wybudowanych piecach palono margiel, a uzyskany klinkier mielono na cement w zainstalowanych nieopodal młynach. Aby pozyskać domieszki, urządzono na brzegu Wisły płukalnię żwiru. Kilka kilometrów w górę rzeki, nieopodal miejscowości Knybawa, powstała cegielnia. To tutaj wyprodukowano charakterystyczny żółty klinkier, który służył jako okładzina dla filarów z wieżami i portali (Rys. 2). Do obsługi maszyn budowlanych i w szczególności do obróbki pojedynczych elementów przęseł, wybudowano w Tczewie warsztaty maszynowe. Jako napęd dla ciężkich urządzeń służyły maszyny parowe. Kierownictwo pracami budowlanymi wymagało stałej obecności, dlatego też Lentze wraz z całą rodziną przeprowadził się już w r. 1845 na czas budowy z Berlina do Tczewa."
"Obszar Prus Zachodnich na terenie delty Wisły, miał czysto rolniczy charakter, w związku z tym nie było warunków potrzebnych do wykonania takich mostów. Niezbędne obiekty i urządzenia musiały dopiero zostać wybudowane lub sprowadzone przed rozpoczęciem budowy zasadniczej (tablica14). Żeby uniknąć sprowadzania drogiego cementu, niezbędnego do produkcji betonu i zapraw, postanowiono produkować go na miejscu. W specjalnie wybudowanych piecach palono margiel, a uzyskany klinkier mielono na cement w zainstalowanych nieopodal młynach. Aby pozyskać domieszki, urządzono na brzegu Wisły płukalnię żwiru. Kilka kilometrów w górę rzeki, nieopodal miejscowości Knybawa, powstała cegielnia. To tutaj wyprodukowano charakterystyczny żółty klinkier, który służył jako okładzina dla filarów z wieżami i portali (Rys. 2). Do obsługi maszyn budowlanych i w szczególności do obróbki pojedynczych elementów przęseł, wybudowano w Tczewie warsztaty maszynowe. Jako napęd dla ciężkich urządzeń służyły maszyny parowe. Kierownictwo pracami budowlanymi wymagało stałej obecności, dlatego też Lentze wraz z całą rodziną przeprowadził się już w r. 1845 na czas budowy z Berlina do Tczewa."
- Ocena: 12.5%
-
- Burmistrz
- Reakcje:
- Posty: 7998
- Rejestracja: 21 sty 2011, o 17:54
- Lokalizacja: Tczew
- Podziękował;: 695 razy
- Otrzymał podziękowań: 563 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: Fabryka Betonu
Na potrzeby fabryki cementu, a raczej specjalnej zaprawy wykorzystano miejsce gdzie przez wieki funkcjonował młyn viewtopic.php?p=5458#p5458
"Nasze czyny mogą jednakowoż przetrwać długo, o ile otrzymają potwierdzenie poprzez słowa świadków lub uratują pamięć dzięki spisaniu" Sambor II